„Да се съди за повишаването на културата по снижената неграмотност е остаряла наивност. Определено минимумът училищни знания не гарантира наличност на култура.“

„Дори посредствените художници доставят радост на бъдещите поколения, докато посредствените поети – потъват в забвение.“

„Навярно е много любопитно да си представим кривата на ускорение, с която в цял свят изчезна от речта думата „напредък“. 

„От време на време на тази земя трябва да се случат неща, които да преминат всякакви граници.“

„Културата е замислена не като игра и не от игра, а в игра.“

„Всяка нова опасност носи със себе си нова форма на суеверие.“

„Всяко време оставя след себе си повече следи от своето страдание, отколкото от своето щастие. Бедствията – от тях се твори историята.“

„Умирането на хумора – именно това ни убива.“

„Чудото се осъзнава като такова само когато се случва пред очите ни.“

„Животът като прекрасен придворен спектакъл е пъстър, фалшив, крещящ.“

„Всекидневието неизменно предоставя безконечна шир на пламенни страсти и детско въображение.“

„Щастлив е онзи, който не се жени, защото лошата жена ще развали целия му живот. В щастието, като и в нещастието, се крие опасност.“

„Духовната любов с лекота приключва с гола плътска любов.“

„Смъртта е краят на красотата на всички.“ 

„Играта е по-стара от културата.“

„Играта е преди всичко едно свободно действие. Играта по нареждане не е игра.“ 

„Религиозният култ е едно представление, едно драматично представление, една фантазия, една „заместваща“ реализация.“

ЙОХАН ХЬОЙЗИНХА – холандски филолог, културолог и историк, роден на 7 декември 1872 г. Става известен с книгата си „Залезът на средновековието“ от 1919 г. В нея той акцентира особено върху културните елементи и настроения, като реално оспорва стандартната интерпретация на тази епоха. Славата му по-нататък следва от развиваната културологична теза за ролята на игрите в цивилизацията. Идеята, която той разработва през 30-те години на ХХ в., един неособено „игрив“ период от европейската история, бива представена в пълен вид през 1938 г. в книгата световноизвестна като „Хомо Луденс“ (Играещият човек). През 1972 г. при 100-годишнината от неговото раждане Лайденският университет учредява изнасянето на "Хьойзинхова лекция", което е било поверявано на видни личности като Ноъм Чомски, Робърт Дарнтън, Карлос Фуентес и др.

Умира на 1 февруари 1945 г.

 

„Вложих толкова много енергия да стигна върха, че приемам стреса да бъда там.”

Пласидо Доминго, испански оперен певец, роден на 21 януари преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Съседната стая“ - за правото на избор, приятелството и нещата от живота

 

Филмът е елегантно и изтънчено есе за смисъла на живота и за избора на смъртта...

Вслушвания в уроците на мъдростта и времето

В самия край на 2024 г. българската литературно-философска публика беше зарадвана от книгата „Вслушвания“ на Митко Новков, съдържаща дванадесет негови есета...

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...