БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

За този филм Светослав Овчаров се готви отдавна.

По негови думи Зако Хеския го е подтикнал да пристъпи към реализацията му още през 1991 г., когато при  Димитърпоповата зима по магазините хлябът и сиренето се продаваха с купони.

Зако Хеския е всепризнат авторитет у нас, с когото Овчаров другарува в края на живота му – не случайно го снима в своя филм „Надежда в София“ през 2000 г. и това е последната изява на маестрото пред камерата.

Между впрочем Светослав Овчаров прави своите знаменити документални филми „Коста Паница- черти от живота и времето му“ , 1985, „Стефан Стамболов – съзидателят и съсипателят“, 1991 и „Фердинанд Български“, 1994.

В игралното кино също се заема с рискови и неблагодарни проекти – „BG – невероятни разкази за един съвременен българин“, 1996, много малко от Алековия свят, личен поглед към една отдалечена, привлекателна и отблъскваща епоха, пресъздадена като стряскащ водевил и особено „Врагове“, 2017, напълно нестандартно претворяване на Балканската война в черно – бяла визия, което изобщо не се интересува от героизма на българския войник в тази уж освободителна сага, а от дрязгите и конфликтите в една войнска част на морския бряг, които водят и до безсмислени човешки жертви.

Времето на тоталитаризма е пресъздадено нестандартно от постановчика – скрупольозно иронично в документалния „Човекът и Народът“, 2011, и като интимна лична драма в „Зад кадър“, 2010.

За основа на „Залог“ служи прочутият заговор на майор Коста Паница от 21 януари 1890 г. и в този аспект излизането му на екран е юбилейно – в чест на 135 г. от подготовката и осуетяването му.

Естествено филмът е лична, авторска (Овчаров е сценарист и постановчик) интерпретация на драматичните събития от онази зима, която кореспондира с фактите, но те са поднесени своеобразно , без да следват буквално  обстоятелствата, като претекст, условно пресъздаване и пореден личен поглед към сложната ни история.

Овчаров се е заел с ентусиазъм с този проект не само защото събитията са слабо познати, а и заради тяхната стряскаща актуалност.

Както в края на 19 век, така и сега, страната ни е разкъсвана в своя избор между Европа и Русия, управлявана е хазартно и дръзко от иначе амбициозни и смели натури, готови винаги да се кълнат в името на Отечеството, но преследващи противоположни цели.

Любопитното е, че в случая потушаването на заговора с неизбежните жертви – Паница е екзекутиран на 16 юни 1890 г. – е използван за натиск на България спрямо суверена Турция за получаване на облекчения и придобивки в поробена Македония, за да не се стига там до излишни кръвопролития, точно според еволюционните разбирания на премиера Стамболов.

И още нещо – вкаран е необходимият страничен, европейски поглед към нашенската драма – тя е описана с много носталгия и спотаени емоции от букурещка фотографка – Офелия Попи, в която, естествено, са влюбени враговете Паница и Стамболов и към която не е безразличен и самият княз Фердинанд.

Тя е и алтер егото на постановчика, документиращо историята.

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу – майорът язди премиера , за да си запали цигара от уличен газов фенер, след което на стълбите пред Четвърти полицейски участък изведнъж го озарява прозрението – „Ама ти наистина искаш да ме убиеш!“, а крайният резултат всъщност облагоделствува по – скоро монарха, отколкото поверената му държава.

И става така, че според финалните обобщения на румънката премиерът умира пет години по – късно при атентат на софийска улица („Раковски“ – б.м.) , а принцът го надживява с още 53…

„Залог“ е впечатляващ преглед на ярки актьорски изяви – Офелия Попи е приятна изненада, Асен Блатечки влага хулиганско мачистки чар в образа на Коста Паница, Захари Бахаров е убедителен и внушителен като непроницаемия и същевременно много прозорлив премиер Стефан Стамболов, Деян Донков е обран, стегнат и достоверен като княз Фердинад.

Допадна ми Гергана Плетньова като фройлайн, Стефан Мавродиев  - непосредствен като бръснаря Ахмед, Иван Савов – трагикомичен като подполковника,Малин Кръстев –органичен като полицейския пристав и Валентин Ганев – стабилен като градоначалника.

Както и в други постановки на Овчаров средата и епохата са пресъздадени максимално достоверно и впечатляващо, като заслугата е  на оператора Веселин Христов и особена на художника Мила Каланова.

От встъпителните надписи разбрах, че филмът е българо румънска коопродукция.

В това няма нищо лошо, дори се надявам чрез Румъния да се отвори пътя към Европа на самата продукция.

Защото тя представлява интерес както за нашата, така и за европейската публика.

Стискам палци за екранната съдба на „Залог“, тъй като тя е изстрадана и понеже филмът заслужава да се гледа , коментира и осмисли по възможно най – обективен и адекватен начин.

 

„Залог“, 2025, 105 мин., сц. и реж.Светослав Овчаров, прод. на Омега филмс, Фронт филм, ИА Национален филмов център, БНТ и Авва Ммикс студио Румъния

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.