КАЛИНА ТОДОРОВА, "Христо Ботев"

Славата на франко-фламандския композитор Орландо ди Ласо (ок. 1532 - 1594) през Ренесанса е толкова голяма, че е надмината като че ли единствено от продуктивността му. Автор на над 2000 творби, той е наричан от съвременниците си "първенец на музикантите", а освен това е и забележителен певец, за когото съществуват легенди, че е притежавал толкова красив глас като момче, че е бил отвличан цели три пъти.

Много малко се знае за ранния живот на композитора. Роден в град Монс около 1532 г., Ласо може би е пял в църквата "Свети Николай". До нас са достигнали свидетелства обаче, че на 12-годишна възраст постъпва на служба при Феранте Гонзага, който пребивава в региона по това време, и скоро след това момчето го придружава до Милано, където Гонзага е управител на града. Пет години по-късно Орландо ди Ласо се мести в Неапол, където постъпва на работа при Константино Кастриото. Смята се, че по това време младежът започва да композира и че част от произведенията от първата му печатна колекция, издадена през 1555 г. в Антверпен, са от този период. След кратки назначения във Флоренция и Рим, Ласо постъпва през 1556 в двора на херцог Албрехт V в Мюнхен. Седем години след назначението си като тенор, композиторът е повишен на maestro di capella – длъжност, която ще заема в продължение на 30 години чак до смъртта си през 1594.

Основно задължение на Ласо през този период е било осигуряването на музика за богослужението, като основно място заемат месите му. Голяма част от тях са така наречените "пародийни меси", тъй като са създадени върху други произведения – мотети, шансони, мадригали – както негови, така и от други композитори. Месите на Ласо са определяни от музиколозите като "изключително инструктивна антология" на методите за разработване на предварително зададен музикален материал, независимо дали светски или духовен. В същото време обаче композиторът създава и кратки, силабични образци на жанра, които макар и да не демонстрират пълния му творчески капацитет, в по-голямата си част се радват на широка популярност по време на живота му.

Освен това Ласо твори и в жанра на мотета, мадригала, шансона и немската песен. Създава и над 100 Магнификата по време на живота си – значително повече от другите изтъкнати композитори от епохата (за сравнение Джовани Пиерлуиджи да Палестрина е автор на 35).

 

Този вторник (30 май от 23 часа) в предаването "Музика хисторика" ще бъде представен ренесансовият композитор Орландо ди Ласо с изпълнения на вокалните състави "Хилиард", "Орландо", Oxford Camerata, Европейския вокален ансамбъл, Камерния хор на Намюр, инструментален ансамбъл La Fenice и консорт "Ричеркар".

„Лесно е да се предвидят действията на себелюбеца, трудно е да се отгатнат само действията на честните и безкористните хора.“

Фенимор Купър, американски писател, роден на 15 септември преди 235 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Това най-опасно изкуство – науката

 

 

„Кога престанахме да разбираме света“ и е, и не е обичайна книга. Тя е от тези романи, които можем да определим като факшън

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.