"Свободна Европа"

Първият художествен биографичен филм за британската певица Ейми Уайнхаус, която почина през 2011 година, ще излезе през пролетта.

Преди дни StudioCanal и Monumental Pictures публикуваха трейлъра на „Back to Black“ – по името на албума и едноименната песен, с които тя стана световноизвестна през 2006 г. Лентата е на режисьорката Сам Тейлър-Джонсън („50 нюанса сиво“, „Младият Джон Ленън“), която е близка приятелка на Уайнхаус.

Преди повече от десетилетие първата жена, спечелила пет награди „Грами“, си отиде от алкохолно отравяне в дома си в Лондон и завинаги влезе в печалния Клуб 27 - на известни музиканти, които умират на тази възраст (Джими Хендрикс, Джанис Джоплин, Джим Морисън и други).

Филмът обещава да опише нейното "напрегнато пътуване към славата" с „невиждан досега поглед“ към това. Разказът ще бъде от перспективата на самата нея. Според официалното прессъобщение "Back to Black" е направен с пълната подкрепа на близките на Уайнхаус, както и на „Amy Winehouse Estate“, които управляват нейното музикално наследство.

След изтичането на папарашки снимки от снимачния процес още миналата година, се появиха негативни коментари, както сред част от феновете на певицата, така и сред критиците. Кадрите, които показват Уайнхаус с разрошена коса и размазан грим в тежките периоди от живота ѝ, породиха съмнения, че филмът ще експлоатира зависимостта ѝ към алкохола и наркотиците. Продуцентите бяха обвинени, че извличат по сензационен начин печалба, включително с нейни изпълнения в нетрезво състояние или когато е била освиркана на сцената.

Ройзин О'Конър пише в "Индипендънт": "Като се има предвид лешоядската ефективност, с която животът й беше превзет, почти е невъзможно да се измисли искрена причина да се направи филм за Уайнхаус, поне не такава, която да не е мотивирана от алчност."

Изборът на младата британска актриса Мариса Абела за филма също беше поставен под въпрос – и заради липсата на достатъчно опит в киното, както и заради това, че не прилича достатъчно на певицата. Нейният баща - Мич Уайнхаус - основател на фондация "Ейми Уайнхаус", обаче защити решението: "Мариса е чудесен избор за ролята, дори и да не прилича точно на Ейми".

Именно той беше категорично против документалния филм "Amy" на Асиф Кападия от 2015 г., в който не е представен в добра светлина. Въпреки че лентата получи множество награди, включително "Оскар", "Бафта" и наградата на MTV за най-добър документален филм, бащата на певицата каза, че ще изложи своята версия на историята, и го направи в документалния филм на BBC от 2021 г. Reclaiming Amy, който отбеляза 10-годишнината от нейната смърт.

„Не пиша музика, за да бъда известна. Пиша песни, защото не знам какво бих правила иначе“, казва Абела в ролята на Уайнхаус във филма.

 

Коя е Мариса Абела

Кадър от филма. Стопкадър от Ютуб

Мариса Габриел Абела е родена на 7 декември 1996 г. в Брайтън. Майка й - Каролина Грубер, е от полски и руско-еврейски произход, а баща й - Анджело Абела, който има малтийско-либийско и английско потекло, е режисьор на детски програми.

Като ученичка Мариса ходи на уроци по драма и за първи път се появява на екран на 11-годишна възраст като героинята Алис в нискобюджетния филм на ужасите "Човек в кутия" (2008 г.). След училище първоначално възнамерява да учи история и право и да стане адвокат по правата на човека. В последния момент обаче променя решението си и решава да се занимава с актьорско майсторство. През 2019 г. завършва Кралската академия за драматично изкуство (RADA).

След това прави своя телевизионен дебют през 2020 г. с главни роли в политическия трилър COBRA на Sky One и офис драмата Industry на BBC Two и HBO.

През 2022 г. излизат два филма с нейно участие - She Is Love и Rogue Agent., а същата година тя се присъединява към актьорския състав на филма "Barbie" на Грета Геруиг.

Абела е обявена за звезда на утрешния ден на Screen International за 2023 г.

"Майка ми е актриса и тя отгледа мен и брат ми като самотна майка, така че прекарвахме много време в гримьорните на театрите и гледайки нейните изпълнения, така че това просто се просмука в мен“, разказва по-късно тя за избора си.

През 2022 година, когато вече е изтекла неофициална информация, че вероятно ще изиграе Ейми Уайнхаус, в интервю пред The cut тя не потвърждава, но отговаря на въпроса дали може да пее така: "Аз съм доста срамежлива, но пея постоянно вкъщи. Живея над една цветарка, която чу, че пея, аплодира ме силно и ми подари букет цветя, сякаш съм оперна звезда".

В началото на 2023 година, когато започват снимките за „Back to Black“ тя разказва в подкаста Before The Lights, че подготовката ѝ за ролята е включвала уроци по китара и двама вокални педагози. Подложена е и на тренировъчен режим.

"Очаквах, че ще бъде доста трудно от гледна точка на това, че си мислех: "Ето как трябва да изглеждам, когато съм най-слаба". Виждах тялото си почти като истински инструмент, на който се уча да свиря", разказва тя.

В една от публикациите с в Инстаграм, тя пише: "Обичам те, Ейми!".

Въпреки критиките, режисьорката Сам Тейлър-Джонсън едва ли може да бъде обвинявана, че не е избрала най-подходящата актриса за ролята на Ейми Уайнхаус, на която истински се възхищава.

"Връзката ми с Ейми започна, когато напуснах колежа и се подвизавах в творческия лондонски квартал Камдън. Както и при мен, това се превърна в част от нейното ДНК", казва Джонсън пред Deadline. "За пръв път я видях да пее в шоу за таланти в джаз клуба на Рони Скот в Сохо и веднага ми стана ясно, че тя не е просто талант... тя е гениална", добавя Тейлър-Джонсън, която е признавала, че също е имала сериозен проблем с алкохола.

Шаад Д'Соуза пише в The Guardian, че напоследък е започнало да се създава усещането, че Ейми Уайнхаус най-накрая е запомнена не като чисто трагична фигура, а като талант на цяло поколение и като човек, който не се е саморазрушавал, а е бил жертва на системно насилие и психично заболяване. "Back to Black" заплашва не да почете това наследство, а да възроди целия унизителен шум, който първи го затъмни", допълва той.

След няколко месеца ще разберем дали филмът ще опровергае критиката.

„Никоя страна не може да се развива, ако гражданите й не са образовани.“

Нелсън Мандела, южноафрикански политик и борец за мир, роден на 18 юли преди 106 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Поглед назад: меланхолията, която ни влюби в „Изгубени в превода“ на София Копола

 Филмът оставя ярка следа както в съзнанието на зрителите, така и в историята на киното от първото десетилетие на 21-ви век...

Възкръсва ли  американският уестърн?

 

Най-амбициозният проект на Кевин Костнър - „Хоризонт“, е вече факт

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...