БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Филмите на Валери Милев, роден на 3 ноември 1974 г., завършил НБУ през 1999 г., са от по - ниския пласт на масовата култура, тип „дъното на варела“, предназначени да задоволяват непретенциозните потребности на зрители, харесващи подобни зрелища по кабелните тв и потребителите на двд и блу рей платформите.

Те са предимно зомби хоръри – „Куршуми на справедливостта“, 2019, чисти хоръри – „Погрешен  завой 6“, 2014, психологически драми – „Умираме млади“, 2019, помощник на Лиор Гелер и сръчно сглобени екшъни – „Избий ги всички 2“, 2024.

Милев копнее да снима пълнометражен филм на български, това сподели чистосърдечно на 2 април 2021 г. в „Шоуто на Николаос Цитиридис“, но си остава с мечтата и спомена за легендарния опус на Магърдич Халваджиян „Печалбата“ от 2001 г., който имаше потенциала да стане хит, но бе опропастен от ежбите на потенциалните му разпространители, докато накрая тихо акостира в БНТ и на който Милев бе асистент – режисьор.

С годините постановчикът трупа опит, филмите му  са все  така  динамични и атрактивни, пълни с престрелки, екшън – каскади, кръв и предизвикателна голота, в тях вече се подвизават звезди като Дани Трейо – „Куршуми на справедливостта“, Скот Адкинс – „Повторно убиване“, Жан – Клод ван Дам – „Умираме млади“, „Избий ги всички 2“, продължение на хита на Питър Малота от 2017 г.“Избий ги всички“

В своите продукции , предназначени за всеядния световен пазар той лансира и родни красавици като Яна Маринова – „Куршуми на справедливостта“ и Диляна Попова  - „Повторно убиване“.

Допадна ми и постижението му в „Код червено“, 2013, първият му, но много стойностен и ефектно направен дългометражен филм, в който лансира хипотезата си – защото задължително и логично е сценарист на проектите си – за българската връзка за победата на съветските войски при Сталинград, оказала се дело на подготвени зомби формирования и най – вече при представянето  на плеяда актьори, определящи облика на днешното ни кино – от Валери Йорданов и Ники Станоев до Китодар Тодоров и Леарт Докле, без да пропускаме здравият и все още в кондиция Георги Стайков и дежурният Валентин Ганев.

Валери Милев е майсторът, асът на българския модерен видеоклип. Заедно с Мартин Макариев.

И ако филмите му обслужват вкусовете на  широката и непретенциозна зрителска аудитория, сред които няма  шедьовър, то клиповете му са реализирани на впечатляващо  ниво, бляскаво, ефектно и завладяващо и се нареждат до най – доброто , създадено в областта на музикалния видеоклип в света.

Валери Милев може да снима с най – големите звезди на шоу бизнеса и съм уверен, че те ще останат доволни от работата му.

Така както са удовлетворени основните му работодатели у нас.

Той работи основно с Ицо Хазарта, Камелия и Слави Трифонов и „Ку-ку бенд“.

На пръв поглед стряскаща комбинация от несъвместими стилове и  певци, но това само го стимулира да постигне впечатляващи резултати.

Клиповете на  Ицо Хазарта  - „Имам човек“, 2019, „Само споко“, 2021, са сурово реалистични и подчертано мачистки, но в тях е важно преди всичко острото социално послание, жлъчната критика към обществените недъзи у нас.

При Слави и „Ку-ку бенд“  - „Искам те“, 2023, „Ти си наред“, 2023, „Халилуя“, 2023, в най-тясна връзка с неговите екшън филми, „Закъсня“, 2024, дует с Емилия, на преден план са меланхоличните балади, заснети с вкус и мяра, без изхвърляния , но с много чувство и спотаена страст.

При Камелия  - „Името ти“, 2018, „Иди си“, 2020, „Не те забравих“, 2020, на преден план е бляскавата приказка, огнените чувства, еротиката, греха, мъжагите, които гледат строго, лъскавите и скъпи автомобили  и стилната голота, превземаща безотказно зрителските възприятия.

Ако ги гледате последователно ще ви се стори че сте свидетели на пищен, предизвикателен , несекващ музикален маратон, който може да ви увлече в обятията си и да ви води уверено и напористо към света на вашите мечти и фантазии.

Наистина великолепни образци на майсторски поднесеното и въздействащо музикално късометражно кино, чийто връх за мен са „Проект Зенит“ на „Бонго Данс“, 2019 и  „Водка“, 2021, с Иво Димчев.

Все пак стискам палци Милев да заснеме и български филм – независимо дали е екшън, криминале или трагикомедия.

Той има потенциала и възможността да направи този преход, с който навремето се справи Мартин Макариев след „Вила „Роза“, 2013.

Защо и Милев да не опита и да не се пребори?

Защо и той да не поднесе сериали като „Под прикритие“, 2016 и „ С река на сърцето“, 2022, или опуси като „Диви и щастливи“, 2019, „В сърцето на машината“,2021 и „Игра на доверие“, 2023?

А докато дойде този момент сме в очакване на „Код „Басара“…

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин