КИРИЛ КАДИЙСКИ

Филмът за Ботев разбуни духовете. Професионалистите избягват емоциите: слабо произведение на изкуството. Които обичат киното, са категорични: кич. Онези, които гледат кино, за да се развличат, са превъзбудени: боза! И едните, и другите, и третите са абсолютно прави. Извинения, че това не е документален филм са приемливи, но пораждат възражение: ами направи го художествен. И „Крадецът на праскови” и „Осъдени души” не бяха документални филми, макар да отразяваха конкретни исторически събития, но какво кино! Един, решил да мине за остроумен, ми възрази: да ама Теодора Димова не е Димитър Димов и Людмил Станев не е Емилиян Станев. Това е плоско – срязах го – може днес да нямаме писатели от величината на класиците, но имаме словесното богатство на самия Ботев и него да пропилееш, вече е непростимо.

Това, разбира се, не е филмът на Теодор Ушев, който също вдигна много шум. Третите казаха: хм! И се наведоха над чиниите с туршия и шльоковица. Вторите бяха учудващо неподготвени за подобен род изкуство, и поради което - учудени. Сред тях се наместиха професионалните завистници и се опитаха не толкова да омаловажат филма, колкото да го очернят. И само някои сред първите, знаейки за какво става дума, казаха: изкуство, да, изкуство, поради което не може да се надява на разбиране и широк прием – у нас.

За мен филмът за Ботев има и две положителни страни. Показа, че докато при соца имаше художествена самодейност във всички сфери на изкуството: литература, театър, музика и само не в киното (вероятно поради необходимостта от колосални финансови средства), днес можем да се гордеем, че художествената самодейност е завладяла и най-важното за нас изкуство, според другаря Ленин.

И другото: не само Христо Ботев работи за българската поезия, но и филмът „Ботев”. Ако трябва на някого, който не отбира много от литература и в частност от мерена реч, да му се обясни на какво дередже е съвременната българска поезия, може да му се каже: - Гледай „Ботев” и не питай...

Бедний, бедний Ботев, ти умря близо до Гредетин, но какво от това!...

ОЩЕ КОМЕНТАРИ ЗА ФИЛМА "БОТЕВ" ТУК

„Странно е, но съм по-добър в театъра. Чувствам сякаш разцъфвам пред публиката.“

Хю Грант, британски актьор, роден на 9 септември преди 64 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.