"Да си актьор в Народния театър е преди всичко отговорност – никога да не си въобразяваш, че изкуството започва от теб, да не си позволяваш несериозност на сцената, защото нашата публика винаги е влизала в този театър като в храм на голямото изкуство."

Думите са на Виолета Бахчеванова. Днес се навършват 90 години от рождението на голямата българска актриса.

„Винаги се стремя към победа на сцената. Стремя се честно и всеотдайно“, казва Бахчеванова. Тя държи своеобразен рекорд за най-дълго играната главна женска роля в историята на Народния театър.

В ДЕСЕТИ КЛАС ИЗИГРАВА ПЪРВАТА СИ РОЛЯ

Виолета Бахчеванова е родена на 22 март 1935 г. в София. Завършва средно образование в 21-о единно девическо училище, в столицата. Солистка е в Хора на софийските девойки. В 10-и клас изиграва квартеронката Луиза в „Чичо Томовата колиба“ на сцената на тогавашния работнически театър „Георги Димитров“. През 1954 г. постъпва във Висшия институт за театрално изкуство (ВИТИЗ) „Кръстьо Сарафов“ (днес Национална академия за театрално и филмово изкуство „Кръстьо Сарафов“, НАТФИЗ). През 1959 г. завършва института в класа на проф. Филип Филипов.

На студентската сцена Виолета Бахчеванова се откроява в ролята на Соня Финчли в „Американска трагедия“ по романа на Теодор Драйзер, в постановка на проф. Филипов, и в ролята на Лизи Къри в „Човекът, който донесе дъжд“ на Ричард Неш. Пресъздава и образа на Елена Николаевна в „Деца на слънцето“ от Максим Горки.

След дипломирането си Виолета Бахчеванова е поканена в Драматичен театър „Адриана Будевска“ – Бургас, заедно със състудентите си Вълчо Камарашев, Живко Гарванов, Лили Райнова, Асен Кисимов и Васил Стойчев, за когото впоследствие се омъжва. На бургаска сцена се изявява само за един сезон (1959/1960), като изиграва четири главни роли под режисурата на Юлия Огнянова, Леон Даниел и Вили Цанков.

Дебютът й като професионална актриса е в ролята на Нила Снижко в „Барабанчица“ от Афанасий Салински, при първата постановка на пиесата у нас. Поверени са ѝ образите на Раневска от „Вишнева градина“ от Антон Павлович Чехов, на Райна от „Къщата на сенките“ на Иван Теофилов и на Ангела от едноименната пиеса на Георгос Севастикоглу.

33 ГОДИНИ В НАРОДНИЯ ТЕАТЪР

След успешния сезон в Бургас, Виолета Бахчеванова е поканена в Народния театър „Иван Вазов“, където дава 33 години от живота си. Създавайки емблематични роли в повече от 50 спектакъла в класически и съвременни, чуждестранни и български пиеси под режисурата на водещи имена в българския театър. Талантът на актрисата се разгръща в десетките роли на жени от царско или аристократично потекло, на жени от народа или свързани с народа, но и в единия, и в другия случай – жени с изградени характери, властни, амбициозни, предприемчиви.

Виолета Бахчеванова дебютира на сцената през 1961 г. с ролята на Мария Десислава в „Иван Шишман“ от Камен Зидаров, в постановката на Николай Люцканов. Представлението се играе 315 пъти – своеобразен рекорд за най-дълго играната главна женска роля в историята на Народния театър.

Паметни и незабравими със своето мощно сценично присъствие и драматично внушение са нейната Глафира в „Егор Буличов и другите“, маркиза Спина в „Хенрих Четвърти“ или Мария Стюард в „Мария Стюард“, лейди Бритомарт в „Майор Барбара“. Огромна е и комедийната сила на таланта ѝ, която вдъхва неповторим дух в роли като г-жа Трифкович в „Двубой“ и Селямсъзката в „Чичовци“ от Иван Вазов, или Костанда в „Свекърва“ от Антон Страшимиров, г-жа Илиева в „Големанов“ от Ст. Л. Костов.

Виолета Бахчеванова се превъплъщава и в образите на Терзийска от „Службогонци“, на Фотина от „Казаларската царица“, на Лора от „Между два изстрела“, на Тут от „Всичко в градината“ на Едуард Олби, на Марсел от „Цели дни по дърветата“ на Маргарет Дюша, на Даша от „Златната карета“ на Леонид Леонов, на Царицата – майка от „Монахът и неговите синове“, на Невена от „Щастие“, на Ана Шелинг от „Краят на книга шеста“, на Клара Габе от „Двубоят на столетието“, както и на Инес Монтеро в „Почивка в Арко Ирис“ на Димитър Димов.

Самата актриса разказва, че е имала възможност да се учи на сцената от големи актьори, сред които Борис Михайлов, Зорка Йорданова, Апостол Карамитев, Йордан Матев, но най-близка се чувствала с Ружа Делчева. Споделя, че „въпросът за приемствеността се подценява в нашия театър, а това ще се отрази пагубно на неговия облик“. 

 

ТЕАТЪРЪТ ПРЕДИ КИНОТО

Между филмите с участието на Виолета Бахчеванова са „Големанов“, с режисьор Кирил Илинчев, и „Под игото“ – с режисьор Янко Янков.

По думите на актрисата, сравнително по-редките й изяви на филмовия или телевизионния екран се дължат на пълната отдаденост, която тя изпитва към театралната сцена. По повод гостуване на Народния театър в Белград, тя споделя, че в такива случаи актьорът не разчита на нищо друго, освен на дарбата си и на пълната мобилизация на колектива като цяло: „Имаш усещане като в онзи чудесен стих на Вазов – България цяла сега нази гледа. Изпитваш чувството, че зад теб е родината. И затова се бориш за най-големия престиж, мобилизираш всички свои сили и възможности. Чуждите гастроли са и най-голямата професионална проверка“.

Актрисата се изявява и на сцената на „Театър 199“, където участва и в общо „семейно представление“, заедно със съпруга си Васил Стойчев и дъщеря си – актрисата Десислава Стойчева. Осъществява множество рецитали в цялата страна. Заедно с Васил Стойчев представят и собствени поетични спектакли.

През 2001 г. излиза книгата на Виолета Бахчеванова „…А театърът може без всеки от нас“. През 2021 г., след нейната кончина, книгата е преиздадена по инициатива на издателя Стефан Недков с допълнена втора част – с думи на над 30 нейни колеги и приятели.

 

ПРИЗНАНИЕ

През 1970 г. Виолета Бахчеванова получава званието „Заслужил артист“, а през 1979 г. – „Народен артист“. През 1992 г. има номинация „Аскеер“ за водеща женска роля за ролите ѝ в „Страхотните момичета“. През 2015 г. тя е наградена с орден „Св. св. Кирил и Методий“ (огърлие) за особено значимите ѝ заслуги в областта на културата и изкуството.

През 2013 г. Виолета Бахчеванова и Васил Стойчев заедно получават наградата „Икар“ за изключителен творчески принос към българския театър. През 2015 г. отпечатък от техните длани е поставен на „Стената на славата“ пред „Театър 199“.

Виолета Бахчеванова си отива на 23 август 2021 г., една година след загубата на съпруга си. Една от внучките й е Алиса Атанасова, известна с ролята си на Петя Дубарова във филма „Петя на моята Петя“. Алиса е дъщеря на актьорите Десислава Стойчева и Атанас Атанасов. Брат й Ясен Атанасов също е актьор.

 

Източник: БТА

ДД

/СЗ/МВ/отдел „Справочна“

Използвани източници: https://www.bta.bg/bg/news/lik/31427-Pochina-aktrisata-Violeta-Bahchevanova-poklonenieto-e-v-chetvartak-v-Narodniya; https://www.bta.bg/bg/bg-world/553420-vecher-posvetena-na-aktyorite-violeta-bahchevanova-i-vasil-stoychev-shte-se-sa; https://www.bta.bg/bg/news/bulgaria/751934-izbrani-razgovori-ot-predavaneto-umno-selo-sa-sabrani-v-knigata-moite-hora-n; в. „Жар“, бр. 19 от 12 май 1972 г.; сп. „Театър“, бр. 3, 1974 г.; в. „Софийска правда“, бр. 126 от 26 октомври 1984 г.; в. „Труд“, бр. 73 от 27 март 1985 г.; в. „Народна армия“, бр. 11998 от 7 септември 1988 г.; в. „Вечерни новини“, бр. 6/30 от 11 февруари 1989 г.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.