АСЕН АСЕНОВ, фейсбук

Дебатът за цената на билетите в Националния ни театър е всъщност изключително важен. Той обаче изисква известна експертиза в областта на културните политики.

На повечето днешни политици (включително мнозинството* в Комисията по култура в парламента) тази работа с европейските културни политики им звучи точно толкова познато, колкото и темата с криптовалутите.

Но да се върнем към обсъждания в обществото ни днес въпрос: Може ли цената на билетите в Националния ни театър да е 400 лв.? Отговорът е простичък: Не, не може!

Защо не може е важна и дълга поредица от аргументи. Но най-кратко казано - защото това е публична културна институция, финансирсна изцяло с публични средства. До нея трябва да бъде осигурен по дефиниция достъп на всички. Културата в Европа не е достъпна само за елита, а за всички! Това е голямото предимство на ЕС! Достъп до култура и образование

ЗА ВСИЧКИ!

Затова и цените на билетите в един от двата национални театъра в Белгия - този в Брюксел не са повече от 10-20 евро.

Ако обаче въпросът е: Може ли билет за театър по принцип да струва 400 лв., отговорът разбира се е: Да, може! Но ако не се организира от публична културна институция, за която всичко плаща държавата.

Трябва ли да има подобни събития в Националния ни театър! Хиляди пъти ДА!

И те не трябва да са събития на високосна година, а част от един силен, забележим в Европа сезон на театъра!

Това, разбира се изисква реформа в целия сектор. Тя не може да започне от театъра, защото са нужни промени в законодателството. Тази реформа трябва да започне с Национална културна стратегия.

Като гледам с каква скорост обаче се движим в културния сектор, вече не съм оптимист, че ще бъда съвременник.

Колко е далече като управление самият Национален театър, от момента да бъде истински конкурентноспособен в програмно отношение и публики европейски Национален театър?

Уви, много далече!

Безумието, което се случва там, го илюстрира възможно най-добре. "Народният"!?! ни театър като управление не е от тази епоха. Поне не е част от концепцията за култура на ЕС и водещите държави в областта на културните потитики (не само в Европа).

Затова далеч не е отговорен само директорът, който и да е той. Отговорността за културните политики в сектора е на Министерството на културата, който и да е министърът.

 

*употребявам тази дума, за да не звуча твърде крайно, но истината е още по-тежка

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

  • ВОЙНАТА

    Ода за Харкив

     "Държава и народ, които имат град като Харкив, никога не могат да бъдат победени" - коментар на Николай Слатински

„Знам какво мога като актьор и какво не. Робърт де Ниро може и нищо да не прави… Аз не мога…”

Кристоф Ламбер, френско-американски актьор, роден на 29 март преди 66 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Тихословия = умотворение

 

"Тихословия" е новата книга на Анго Боянов

Непреглътнатите думи-камъчета на Марин Георгиев

 

Може би Марин Георгиев не подозира, но той по параболичен начин е обяснил замисъла на книгата си чрез своята рефлексия за фрагментите на Атанас Далчев

За Шекспир, уличното куче и любовта, без която не можем 

Най-ценното достижение на „Шекспир като улично куче“ на Валери Йорданов е всепобеждаващата сила на емпатията