СВЕТОСЛАВ СПАСОВ, "СЕГА"
Трагикомично заседание проведе Съветът за електронни медии (СЕМ) във вторник. В дневния ред бяха включени важни въпроси, на които зрителите очакват отговори от доста време. Първият бе дали политическите предавания в БНТ спазват принципа на плурализма. Темата бе повдигната през януари, след като екипът на сутрешния блок "Денят започва с култура" обвини шефа си - програмния директор на БНТ1 Емил Кошлуков, че се опитва да им налага цензура и да забранява участие на определени гости за сметка на други. Както и че е притискал водещите и редакторите да удвоят за две седмици рейтинга на културната рубрика, като вкарат в нея повече "лайфстайл".
В отговор СЕМ взе решение да направи мониторинг на програмата на БНТ, който продължи повече от два месеца. Резултатът предизвика повече смях, отколкото да даде сериозен отговор на поставените въпроси. Мониторингът показа, че
точно предаването, водено от Кошлуков - "Още от деня",
не спазва политическата равнопоставеност и видимо работи в интерес на управляващите, като представители на ГЕРБ и "Обединени патриоти" гостуват в него в пъти повече от опозицията. Експертите на СЕМ обаче препоръчаха на членовете телевизията да не се наказва, а само да й се обърне внимание, тъй като дисбалансът се получил заради старта на българското европредседателство.
Предложението не се хареса на члена на СЕМ и бивш депутат от БСП Иво Атанасов, който гласува "въздържал се". Така в крайна сметка съветът не успя да вземе решение, тъй като на заседанието присъстваха само трима от общо петимата членове на СЕМ. А пък гражданите така и не разбраха как и дали въобще СЕМ смята да реагира на сигналите за цензуриране и за заплашване на журналистите в БНТ.
Вторият казус бе какво смята СЕМ за рекламата на хазартната игра "Националната лотария", в която участват Илиана Раева и бившият национален отбор по художествена гимнастика. Той бе поставен преди повече от две седмици от Националната мрежа за децата. На 26 февруари тя сезира осем институции, сред които и СЕМ, че рекламата "Шоколад" "насърчава деца и млади хора да играят хазартни игри, което е грубо нарушение на етичните и законови норми". Освен до СЕМ неправителствената организация изпрати сигнала още до комисията по медиите в Народното събрание, до Държавната агенция за закрила на детето и т.н.
Експертите към СЕМ докладваха на шефовете си, че участниците във видеото са пълнолетни, но рекламата
нарушава друг критерий за неподходящо и опасно съдържание за деца.
"Във видеото Раева и гимнастичките говорят за шоколад, но по същество става дума за реклама на хазарт. В клипа участват гимнастички, които са обичани от всички, особено от децата. Рекламният спот подвежда детската аудитория, което е сред акцентите в един от критериите, според който телевизии "не допускат представянето на хазартни игри като подходящо средство за лесно придобиване на пари, което може да доведе до пристрастяване, и да подведе детската аудитория".
Членовете на СЕМ приеха доклада, като този път дори не попитаха каква ще е санкцията за телевизиите, излъчвали клипа. Това остана да се обсъди на някое от следващите заседания. Междувременно въпросната реклама на "Националната лотария" бе свалена от ефира, а друг орган, който не се слави с бърза реакция - Националният съвет за саморегулация в сферата на рекламата (предишното му решение е от август м.г.), се забърза внезапно и постанови, че видеото нарушава текстове от етичния кодекс на участниците в рекламния процес и критериите за защита на децата от вредно съдържание.
Това не са първите случаи, в които СЕМ го кара яваш-яваш и се държи не като регулатор на една от най-динамичните и бързо променящи се сфери в българското общество и в съвременния свят, а като надзор на египетските пирамиди и фараони. Обикновено съветът започва и приключва навреме, като огласява ясно резултатите от него, едно-единствено наблюдение. Негово законово задължение е медийният мониторинг по време на избори, който се отчита напълно своевременно. Забавяне там няма, защото
от него живо се интересуват и патроните на СЕМ - политиците,
от които след това ще зависи попълването и обновяването на състава му. Всичко останало е позволено да се забави и затлачи с очевидното желание проблемът да се забрави, интересът на обществото към него да се притъпи, вниманието да се насочи в друга посока и ако може, съветът в крайна сметка да не вземе никакво решение. Или пък, ако вземе, то да е обтекаемо и да мине между капките. В това отношение СЕМ е толкова добър и ловък, че май е време да бъде прекръстен от Съвет за електронни медии в Съвет за приспиване на електронните (а и не само) медии.
Освен че решенията на СЕМ се взимат бавно и трудно, те трудно стават публични. Протоколите от заседанията се публикуват на сайта на регулатора с огромно закъснение. Последният качен протокол от заседание през тази година например е от 23 януари. Междувременно в регулатора бяха подадени десетки сигнали за средния пръст на Емил Кошлуков към протестиращите срещу застрояването на Пирин. За този среден пръст на сайта на регулатора няма и един ред. Последният информационен бюлетин, в който СЕМ обобщава данните за наложени глоби и приключили съдебни дела, отново е от първия месец на годината.
Съветът не се преуморява много и със заседанията.
Те много рядко са повече от едно на седмица, а понякога няма и толкова. През 2018 г. до сега СЕМ е провел общо седем сбирки - три през януари, три през февруари и една през март. Въпреки че сигналът на Националната мрежа за децата бе огласен на 26 февруари, СЕМ не счете за нужно да го включи в дневния ред на заседанието си на следващия ден. Не намери време да се събере по казуса и седмица по-късно, тъй като денят се падаше в първия работен ден след серията почивни дни около 3 март. Така разглеждането се отложи за 13 март, когато рекламата вече бе свалена. В резултат на което регулаторът спокойно може да отчете, че проблем с рекламите на хазарт няма.
А проблем има. Както в. "Сега" писа, под носа на СЕМ и на други институции, само за няколко години хазартната индустрия се превърна в най-големия рекламодател в ефира - макар по закон рекламата на хазарт да е забранена. Позволено е само да се отчитат резултатите от тиражите. И вместо да използва случая, за да алармира, че рекламната практика вече е изпреварила с много законодателните разпоредби в сферата и да заяви, че има нужда от усъвършенстване на законите, СЕМ предпочете да се сниши в очакване и тази буря да отмине. Както действа и по всички други въпроси, по които обществото очаква реакция и, не дай си, Боже, водеща роля.
Издръжката на СЕМ за 2018 г. е над 1 550 000 лв. От тях около 350 000 лв. идват директно от бюджета, а останалите трябва да постъпят от държавните такси, които органът събира. Освен председателя и четиримата членове, в СЕМ съществуват две дирекции - специализирана и обща администрация, в които работят над 10 човека. В структурата на СЕМ има още главен секретар, финансов контрольор, административни сътрудници и шофьори.
Членовете на регулатора постоянно се оплакват, че Законът за радио и телевизия не им дава много възможности да регулират пазара и че в много от казусите те са с вързани ръце. В същото време в шестмесечните доклади, които СЕМ подготвя и представя в Народното събрание, няма и едно предложение как законите да се променят така, че най-после съветът да започне да си върши бързо и точно работата.