НИКОЛАЙ ЛАВЧИЕВ, "Свободна Европа"

Много рядко модерната и вече претенциозна аудитория успява да каже, че продуцентите и кастинг директорите, отговорни за филмирането или поставянето на любимо тяхно произведение, са направили най-точния избор с актьор за определена роля. Още по-трудно става, ако този актьор не е известно и комерсиално лице на киното, защитава кауза, която не допада на всички или, недай си Боже, е гей.

На никой обаче не му пука, че едни от най-силните персонажи във фантастичните и научнофантастичните поредици – „Властелинът на пръстените“ и X-men е точно такъв до момента, в който ги изиграва.

В събота актьорът сър Иън Маккелън, известен с театралните си роли в постановки на Шекспир, както и с ролите си на вълшебника Гандалф и мутанта Магнито, навърши 85 години.

Маккелън се ражда 25 май 1939 г. в Бърнли, няколко месеца преди началото на Втората Световна война. Баща му е инженер, протестант и светски проповедник – не е ръкоположен от църквата и няма богословско образование. Последното не е случайно – няколко от дядовците му са проповедници и свещеници.

Така малкият Иън израства в дом, в който християнството е на сериозна почит.

Ранното му детство е белязано и от годините на войната, а по-късно и от периода на възстановяване след нея.

По думите му това оставя трайни следи в детството му.

„Едва след връщането на мира разбрах, че войната не е нормална“, казва той в интервю за списание "Съндей".

Детство и младежките му години също не са леки. Майка му умира от рак на гърдата, когато той е на 12, а баща му си отива, когато е на 25 и вече е направил първите си крачки в актьорската професия.

Именно родителите му са тези, които успяват да разпалят страстта му към театъра – водят го на постановки от малък и дори му подаряват сгъваема играчка модел на театър за Коледа. По-късно сестра му почва да го води на Шекспирови пиеси като „Дванадесета нощ“ и „Макбет“.

Първите си изяви на сцена Маккелън прави в Болтън. Когато е на 18, печели стипендия за Кеймбридж. Включва се в една от театралните трупи на St. Catherine College, където изиграва 23 роли за само 3 години.

Още с играта в младежките си години негови изпълнения добиват легендарен статут.

Професионално Маккелън започва да играе на сцената в Ковънтри. Следват четири години в неспирни игри в провинцията, преди да се появи в първия си спектакъл в Уест енд. Големият му пробив идва през 1965, когато като част от трупата на театър Проспект играе в „Ричард III“ на Шекспир, а по-късно и в „Едуард II“ на Кристофър Марлоу.

До средата на 80-те години на XX век той вече е играл в почти всички най-големи театри в Лондон, минал е през роли в „Крал Лир“, „Макбет“, „Отело“, „Дванадесета нощ“, „Крал Джон“, „Ромео и Жулиета“, „Зимна приказка“, но също и в „Три сестри“ и „Горски дух“ на Чехов. Играе в „Амадеус“ на Питър Шафър и още и още от най-големите театрални представлeния не само в Лондон, но и на Бродуей.

Докато не слиза от хитовете театрални афиши, Маккелън се снима - в началото с по-малък успех - и в киното и телевизията. Снима се в минисериали и филми за Би Би Си, но също и на широкия екран в „Крепостта“ и „Неспокойно сърце“ заедно с Мерил Стрийп.

В театъра вече няма предизвикателства за него, но той не спира да играе, макар че още като млад покорява върховете на професията. През 90-те започва да пише и продуцира активно, но въпреки това не спира и с актьорството.

През 1999 г. идва и първият му по-голям успех в киното – „Богове и чудовища“ на режисьора Бил Кондън. Заради ролята си в него получава номинация за „Оскар“ за главна мъжка роля.

В края на десетилетието решава да последва примера на близкия си приятел и колега Патрик Стюърт, когото по-рано предупреждава да не поема ролята на капитан Кърк в „Стартрек“, която го издига до световна слава.

Влизането в комерсиалното кино започва през няколко години снимки, които за малко да не се случат. Първо той се включва в хитовата комерсиална поредица по комиксите на „Марвел“ - X-men. В нея взема ролята на най-големия злодей Магнито.

"Шансът на живота" обаче идва в продукция на непопулярния тогава режисьор Питър Джаксън. Там Маккелън отново поема ролята, която сякаш се доближава до целия му опит с приказни и знатни персонажи в театъра – тази на мъдреца вълшебник Гандалф. Става въпрос за трилогията по романа на Дж. Р. Р. Толкин „Властелинът на пръстените“.

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Половината от нещастията на света произлизат от недостига на мъжество да кажеш и да чуеш истината спокойно и в дух на любов.“

Хариет Бичър Стоу, родена на 14 юни преди 213 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…