БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ
Не крия, че Камерън е любимият ми режисьор и продуцент.
Следя развитието му от 45 години, израснал съм с филмите му, с неговата страст към иновациите, към морските експедиции, към изследване тайните на океанското дъно и пещерите, на съдбата на знакови личности за човечеството като Мойсей и Исус и преосмислянето на познати катастрофи и трагедии.
Знам, че е канадец, роден на 16 август 1954 г. в Капускасинг, Онтарио.
Открих, че на 17 години синът на инженера се прехвърля в САЩ, завършва физика в Калифорнийския държавен университет, но след дипломирането си кара камион и е артдиректор и надзорник на продукцията на Роджър Кормън „Отвъд звездната битка” (1980).
Признава, че е дете на 60-те години, че обича духа на свободата и на предизвикателствата, че се е формирал като характер, гледайки филмите на прочутия изследовател Жак-Ив Кусто.
Защо след години да не тръгне по стъпките му и не открие потъналия „Титаник“, загадъчния „Бисмарк“ и не стигне дъното на Марианската падина?
Дебютира с 12 минутен филм „Ксеногенезис“ през 1978 г.
Ако го гледаме днес непредубедено ще видим, че е дело на специалист по визуалните ефекти, можещ - още съвсем млад да задържа вниманието ни с интересен разказ, в който обаче куца смисления диалог, туширан от зрелищни сблъсъци на роботи, управлявани от двама младежи – Радж – Уйлям Уишър и Лори – Маргарет Умбъл, в едно затворено пространство, в което изпъква трудния женски характер, дава се предимство на любовта към технологиите и машините, като дискретно се разкрива и опасността от тяхното преекспониране.
Късометражката не може да избяга от дебелата сянка на „Космическа одисея `2001“ (1968) на Кубрик , „ТНХ 1138“ (1971) и „Нова надежда“ (1977) на Лукас, но е ярка демонстрация на самочувствието на един 24-годишен професионалист, готов да гони най-високите стандарти на зрелищния спектакъл, при това, разработвайки същите теми и проблеми и до днес.
През 1981 г. печели популярност с „Пираня - 2” с Триша О‘ Нийл – евтин морски трилър, направен с безупречно майсторство и държащ в напрежение до последната минута.
Аз поне още треперя от спомена за рибната атака от Карибско море към нещастния товарен кораб и най-вече от зловещия звук, който съпътстваше нашествието. С този филм се оформя почерка на Камерън като постановчик , продуцент и сценарист.
Той държи на добре разказаната история, изпълнена с напрежение и динамика, има вкус основно към фантастиката, приключенията и морските саги, към силните герои и детайлно изпипаните зашеметяващи специални ефекти.
Филмите му са печеливши и е закономерно през 1990 г. да създаде своя продуцентска компания „Лайтсторм Ентъртайнмънт”.
Камерън помага и на други свои колеги с добре конструирани сценарии – за успеха на „Рамбо 2” (1985) Джордж Пан Косматос разчита основно на неговия талант, а и бившата му съпруга Катрин Бигелоу ще му е благодарна винаги за прекрасната драматургична основа на „Критична точка”(1991), превърнал се в хит с печалба от близо 100 милиона долара с учасието на Киану Рийвс и Патрик Суейзи, както и на недооценения мрачен футуристичен трилър „Странни дни”(1995) с Ралф Файнс, Анджела Басет и Джулиет Луис.
Бигелоу участва и в клипа му на групата Martini Ranch – „Достигнат“, който той режисира през 1988 г. и търси подкрепата му за проекта си „Войната е опиат”, с който през 2009 печели шест „Оскара”, вкл. за режисура, побеждавайки го в надпреварата с неговата прочута сага „Аватар”!
Самият Камерън снима рядко и това е болката на неговите фенове. Затова пък всеки негов спектакъл се чака като събитие, пир и празник на душата. Защото е тържество на майсторски направеното зрелищно кино.
Аз например не се надявах, че с такова удоволствие ще изгледам неговите документални кинопътешествия, но всеки един от тях е истински шедьовър и се следи с огромен интерес – независимо дали става дума за „Експедиция „Бисмарк” (2002), за „Призраци в бездната” (2003), за „Живот в дълбините” (2005), „Титаник – заключителни думи на Джеймс Камерън”(2012) ,„Титаник : 20 години по-късно“(2017) , „Шестимата“ (2020), „Супернатурал“ (2022), „Титаник : 25 години по-късно“ (2022), „Тайната на слоновете“ (2023)…
Любовта му към океанската шир го кара да направи тв серия за опасностите, които я грозят вследствие замърсяването и топлинните промени – „Година на реалната опасност“ (2014), за живота на китовете в „Тайните на китовете“ (2021), и на октоподите в „Тайната на октоподите“ (2024), сбъдва мечтата си да стъпи на дъното на Марианската падина в „Предизвикателството“ (2014), обръща внимание на промените, съпътстващи подготовката на спортистите най-вече относно хранителния им режим и смяната на месната с растителна дажба в „Смяна на играта“ (2018), а възхищението му от цирка като зрелищен спектакъл се откроява в „Цирк дьо Солей : необятни светове“ (2012).
Уважението към ветераните от Втората световна, корейската и виетнамската война го подтиква да продуцира „Отвъд славата“ (2015) със Стивън Ланг и Гари Синийс като филмирано театрално шоу, разказващо за осем мъже, наградени с Медал на честта…
Камерън би изневерил на себе си , ако не подкрепеше като производител усилията на Симша Якубовичи за разкриване подвизите на Мойсей до получаването на десетте Божи заповеди в „По следите на Мойсей“ (2005) и особено при реализацията на предизвикалия бурни спорове хит „Изчезналата гробница на Исус“ (2007), открита закономерно от екипа на Якубовичи в Йерусалим , известна като „гробницата на десет колесници“…
Респектът към научната фантастика – по-малко в литературата и основно в киното - го ръководи при реализацията на шест серийната поредица „История на научната фантастика“ (2018).
В нея най-ценното поне за мен си остават дискусиите му с великани в занаята като Лукас, Спилбърг, Ридли Скот , Гийермо дел Торо, Кристофър Нолан, Джеф Голблум, Киану Рийвс и ,естествено, Арнолд Шварценегер!
Колаборацията с „Цирк дьо Солей“ ражда и „Торук“ (2016), впечатляващо пищна, ритуализирана и театрализирана в добрия смисъл на думата версия на прословутия „Аватар“, сведена до 80 минутна феерична приказка,с Куми Дунио и Реймънд О`Нийл, гледаща се на един дъх.
Джеймс Камерън играе себе си в популярната комедия на Албърт Брукс от 1999 г. „Музата“, в която главната роля изпълнява Шарън Стоун и участва в прочутата реклама на „Ролекс“ – „Ролекс“ празнува изкуството да се разказват истории“ (2018).
Той има щастието да разработи три уникални проекта, превърнали се в киносериали, харесвани и обичани от милиарди зрители в целия свят.
Mаркирам участието му по втората част на „Пришълеца”(1986) със Сигърни Уивър, безспорно най – зрелищната и завладяващата от сагата, както и не напълно изчистената и осмислена негова приказка „Бездната”(1989) с Ед Харис и Мари Елизабет Мастрантонио и акцентувам на „Терминатор” и „Аватар”.
Това са наистина величествени, обичани, незабравими фантастични екшъни, направени с изключителна любов и размах, гледани десетки пъти, събрали любовта на зрителите по света и предназначени за милиарди и да носят милиарди.
Надали има друг действащ кинопостановчик, освен Спилбърг, който може да каже, че филмите му са гледани от практически всеки зрител по света. И това е изключително, необикновено постижение!
Камерън е пълноценен автор на първите два „Терминатора”(1984 и 1991).
Той разработи и „Терминатор 2 – битка извън времето“ (1996).
Те са познати и харесвани, цитирани във всяка уважаваща себе си енциклопедия.
С тях израснахме, Арнолд Шварценегер стана суперзвезда, като и днес повтаряме в захлас сакраменталната фраза „Аста ла виста, бейби!”
С Шварценегер режисьорът работи и в комичния екшън „Истински лъжи” (1994), много зрелищен и забавен, с незабравимия дует на австийския дъб и Джейми Ли Къртис и с безкомпромисната борба на агента под прикритие от ЦРУ с арабските терористи, застрашаващи сигурността на страната му.
Припомням годината на неговото излизане – 1994. До инвазията в Ирак остават още 9. Дали екшънът на Камерън не е пророчески?
Защо да се учудвам, след като Рейгън се ръководеше в действията си на международната сцена, гледайки точно „Рамбо 2”…
Какво необичайно има в това Буш-младши да е проследил през пролетта на 2003 г. именно „Истински лъжи” и творбата да му е подсказала как да се разправи със Саддам Хюсеин?
Камерън доживя да получи „Оскар” за режисура и още 10 академични отличия за другия си епос, тачен по света и ценен най-вече със своето бляскаво постановъчно майсторство – „Титаник”(1997). В този филм режисьорът повярва в драматичния талант на Леонардо ди Каприо, възложи му главната роля на Джак Доусън, авантюриста със златно сърце и спечели от бокс офиса близо 1,5 милиарда долара!
Как да не извика с гордост при получаването на златната статуетка – „Аз съм господарят на света!”
През 2000 – 2002 г. той се насочи към разработката на тв фантастичен сериал „Тъмният ангел” като вдъхновител и сценарист.
44-те серии ги проследих в захлас , но, разбира се, запомних еп.17 от втория сезон „Здравей и сбогом“, както и последния 21-и „Земя на изроди”, защото бяха режисирани от самия Камерън и тъй като дори в тях веднага усетих „ноктите на лъва”, включително при режисирането на Джесика Алба…
От 2009 г. живеем под знака на другия суперхит на постановчика „Аватар”. С него също имам незабравими преживявания, помня как плаках от възторг от изявите на Сам Уортингтън, Зоуи Салдана, Стивън Ланг и Сигърни Уивър. После написах възторжено ревю – „Аватар” – суперзрелището на надеждата”.
Дочаках 16 декември 2022 г., за да видя втората част на сагата
Това бе неповторимо и незабравимо изживяване, след което написах поредната си важна статия „Следвайки природата и пътя на водата“.
Камерън я заслужава.
Както и при оценката на работата му като продуцент на „Санктум“ (2011) на Алистър Гриърсън ,,Алита: Боен ангел“ (2019), на който е сценарист и изпълнителен продуцент, направлявайки внимателно Робърт Родригес и „Терминатор : Мрачна съдба“ (2019), отдавна чаканото продължение на неговия „Денят на Страшния съд“ на Тим Милър и , разбира се, с Шварценегер във водещата роля, „Смелите“ (2020) за съдбата на жените рейнджъри в Зимбабве, борещи се с бракониерите на слонове, тв версията на „Истински лъжи“ (2023) на Мари Луи Бел, „Тайната на слоновете“ (2023) на Глен Барден и Джош Хеликер…
Той е истински маг, умее да прави епични зрелищни платна за широката публика.
Действително снима внимателно, без да прави компромиси с качеството , заради което толкова години се радва на одобрението и подкрепата на истинските ценители на седмото изкуство!