БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

Не крия, че Камерън е любимият ми режисьор и продуцент.

Следя развитието му  от 45 години, израснал съм с филмите му, с неговата страст към иновациите, към морските експедиции, към изследване тайните на океанското дъно и пещерите, на съдбата на знакови личности за човечеството като Мойсей и Исус и преосмислянето на познати катастрофи и трагедии.

Знам, че е канадец, роден на 16 август 1954 г. в Капускасинг, Онтарио.

Открих, че на 17 години синът на инженера се прехвърля в САЩ, завършва физика в Калифорнийския държавен университет, но след дипломирането си кара камион и е артдиректор и надзорник на продукцията на Роджър Кормън „Отвъд звездната битка” (1980).

Признава, че е дете на 60-те години, че обича духа на свободата и на предизвикателствата, че се е формирал като характер, гледайки филмите на прочутия изследовател Жак-Ив Кусто.

Защо след години да не тръгне по стъпките му и не открие потъналия „Титаник“, загадъчния „Бисмарк“ и не стигне дъното на Марианската падина?

Дебютира с 12 минутен филм „Ксеногенезис“ през 1978 г.

Ако го гледаме днес непредубедено ще видим, че е дело на специалист по визуалните ефекти, можещ  - още съвсем млад да задържа вниманието ни с интересен разказ, в който обаче куца смисления диалог, туширан от зрелищни сблъсъци на роботи, управлявани от двама младежи – Радж – Уйлям Уишър и Лори – Маргарет Умбъл, в едно затворено пространство, в което изпъква трудния женски характер, дава се предимство на любовта към технологиите и машините, като дискретно се разкрива и опасността от тяхното преекспониране.

Късометражката не може да избяга от дебелата сянка на „Космическа одисея `2001“ (1968) на Кубрик , „ТНХ 1138“ (1971) и „Нова надежда“ (1977) на Лукас, но е ярка демонстрация на самочувствието на един 24-годишен професионалист, готов да гони най-високите стандарти на зрелищния спектакъл, при това, разработвайки същите теми и проблеми и до днес.

През 1981 г. печели популярност с „Пираня - 2” с Триша О‘ Нийл – евтин морски трилър, направен с безупречно майсторство и държащ в напрежение до последната  минута.

Аз поне още треперя от спомена за рибната атака от Карибско море към нещастния товарен кораб и най-вече от зловещия звук, който съпътстваше нашествието. С този филм се оформя почерка на Камерън като постановчик , продуцент и сценарист.

Той държи на добре разказаната история, изпълнена с напрежение и динамика, има вкус основно към фантастиката, приключенията  и морските саги, към силните герои и детайлно изпипаните зашеметяващи специални ефекти.

Филмите му са печеливши и е закономерно през 1990 г. да създаде своя продуцентска компания „Лайтсторм Ентъртайнмънт”.

Камерън помага и на други свои колеги с добре конструирани сценарии – за успеха на „Рамбо 2” (1985) Джордж Пан Косматос разчита основно на неговия талант, а и бившата му съпруга Катрин Бигелоу ще му е благодарна винаги за прекрасната драматургична основа на „Критична точка”(1991), превърнал се в хит с печалба от близо 100 милиона долара с учасието на Киану Рийвс и Патрик Суейзи, както и на недооценения мрачен футуристичен трилър „Странни дни”(1995) с Ралф Файнс, Анджела Басет и Джулиет Луис.

Бигелоу участва и в клипа му на групата Martini Ranch – „Достигнат“, който той режисира през 1988 г. и търси подкрепата му за проекта си „Войната е опиат”, с който през 2009 печели шест „Оскара”, вкл. за режисура, побеждавайки го в надпреварата с неговата прочута сага „Аватар”!

Самият Камерън снима рядко и това е болката на неговите фенове. Затова пък всеки негов спектакъл се чака като събитие, пир и празник на душата. Защото е тържество на майсторски направеното зрелищно кино.

Аз например не се надявах, че с такова удоволствие ще изгледам неговите документални кинопътешествия, но всеки един от тях е истински шедьовър и се следи с огромен интерес – независимо дали става дума за „Експедиция „Бисмарк” (2002), за „Призраци в бездната” (2003), за „Живот в дълбините” (2005),  „Титаник – заключителни думи на Джеймс Камерън”(2012) ,„Титаник : 20 години по-късно“(2017) , „Шестимата“ (2020),  „Супернатурал“ (2022), „Титаник : 25 години по-късно“ (2022), „Тайната на слоновете“ (2023)…

Любовта му към океанската шир го кара да направи тв серия за опасностите, които я грозят вследствие замърсяването и топлинните промени – „Година на реалната опасност“ (2014), за живота на китовете в „Тайните на китовете“ (2021), и на октоподите в „Тайната на октоподите“ (2024), сбъдва мечтата си да стъпи на дъното на Марианската падина в „Предизвикателството“ (2014), обръща внимание на промените, съпътстващи подготовката на спортистите най-вече относно хранителния им режим и смяната на месната с растителна дажба в „Смяна на играта“ (2018), а възхищението му от цирка като зрелищен спектакъл се откроява в „Цирк дьо Солей : необятни светове“ (2012).

Уважението към ветераните от Втората световна, корейската и виетнамската война го подтиква да продуцира „Отвъд славата“ (2015) със Стивън Ланг и Гари Синийс като филмирано театрално шоу, разказващо за осем мъже, наградени с Медал на честта…

Камерън би изневерил на себе си , ако не подкрепеше като производител усилията на Симша Якубовичи за разкриване подвизите на Мойсей до получаването на десетте Божи заповеди в „По следите на Мойсей“ (2005) и особено при реализацията на предизвикалия бурни спорове хит „Изчезналата гробница на Исус“ (2007), открита закономерно от екипа на Якубовичи в Йерусалим , известна като „гробницата на десет колесници“…

Респектът към научната фантастика – по-малко в литературата и основно в киното -  го ръководи при реализацията на шест серийната поредица „История на научната фантастика“ (2018).

В нея най-ценното поне за мен си остават дискусиите му с великани в занаята като Лукас, Спилбърг, Ридли Скот , Гийермо дел Торо, Кристофър Нолан,  Джеф Голблум, Киану Рийвс и ,естествено, Арнолд Шварценегер!

Колаборацията с „Цирк дьо Солей“ ражда и „Торук“ (2016), впечатляващо пищна, ритуализирана и театрализирана в добрия смисъл на думата версия на прословутия „Аватар“, сведена до 80 минутна феерична приказка,с Куми Дунио и Реймънд О`Нийл, гледаща се на един дъх.

Джеймс Камерън играе себе си в популярната комедия на Албърт Брукс от 1999 г. „Музата“, в която главната роля изпълнява Шарън Стоун и участва в прочутата реклама на „Ролекс“ – „Ролекс“ празнува изкуството да се разказват истории“ (2018).

Той има щастието да разработи три  уникални проекта, превърнали се в киносериали, харесвани и обичани от милиарди зрители в целия свят.

Mаркирам участието му по втората част на „Пришълеца”(1986) със Сигърни Уивър, безспорно най – зрелищната и завладяващата от сагата, както и не напълно изчистената и осмислена негова приказка „Бездната”(1989) с Ед Харис и Мари Елизабет Мастрантонио и акцентувам на „Терминатор” и „Аватар”.

Това са наистина величествени, обичани, незабравими фантастични екшъни, направени с изключителна любов и размах, гледани десетки пъти, събрали любовта на зрителите по света и  предназначени за милиарди и да носят милиарди.

Надали има друг действащ кинопостановчик, освен Спилбърг, който може да каже, че филмите му са гледани от практически всеки зрител по света. И това е изключително, необикновено постижение!

Камерън е пълноценен автор на първите два „Терминатора”(1984  и  1991).

Той разработи и „Терминатор 2 – битка извън времето“ (1996).

Те са познати и харесвани, цитирани във всяка уважаваща себе си енциклопедия.

С тях израснахме, Арнолд Шварценегер стана суперзвезда, като и днес повтаряме в захлас сакраменталната фраза „Аста ла виста, бейби!”

С Шварценегер режисьорът работи и в комичния екшън „Истински лъжи” (1994), много зрелищен и забавен, с незабравимия дует на австийския дъб и Джейми Ли Къртис и с безкомпромисната борба на агента под прикритие от ЦРУ с арабските терористи, застрашаващи сигурността на страната му.

Припомням годината на неговото излизане – 1994. До инвазията в Ирак остават още 9. Дали екшънът на Камерън не е  пророчески?

Защо да се учудвам, след като Рейгън се ръководеше в действията си на международната сцена, гледайки точно „Рамбо 2”…

Какво необичайно има в това Буш-младши да е проследил през пролетта на 2003 г. именно „Истински лъжи” и творбата да му е подсказала как да се разправи със Саддам Хюсеин?

Камерън доживя да получи „Оскар” за режисура и още 10 академични отличия за другия си епос, тачен по света и ценен най-вече със своето бляскаво постановъчно майсторство – „Титаник”(1997). В този филм режисьорът повярва в драматичния талант на Леонардо ди Каприо, възложи му главната роля на Джак Доусън, авантюриста със златно сърце и спечели от бокс офиса близо 1,5 милиарда долара!

Как да не извика с гордост при получаването на златната  статуетка – „Аз съм господарят на света!”

През 2000 – 2002 г. той се насочи към разработката на тв фантастичен сериал „Тъмният ангел” като вдъхновител и сценарист.

44-те серии ги проследих в захлас , но, разбира се, запомних еп.17 от втория сезон „Здравей и сбогом“, както и  последния 21-и „Земя на изроди”, защото бяха режисирани от самия Камерън и тъй като дори в тях  веднага усетих „ноктите на лъва”, включително при режисирането на Джесика Алба…

От 2009 г. живеем под знака на другия суперхит на постановчика „Аватар”. С него също имам незабравими преживявания, помня как  плаках от възторг  от изявите на Сам Уортингтън, Зоуи Салдана, Стивън Ланг и Сигърни Уивър. После написах възторжено ревю – „Аватар” – суперзрелището на надеждата”.

Дочаках 16 декември 2022 г., за да видя втората част на сагата

Това бе неповторимо и незабравимо изживяване, след което написах поредната си важна статия „Следвайки природата и пътя на водата“.

Камерън я заслужава.

Както и при оценката на работата му като продуцент на  „Санктум“ (2011) на Алистър Гриърсън ,,Алита: Боен ангел“ (2019), на който е сценарист и изпълнителен продуцент, направлявайки внимателно Робърт Родригес  и „Терминатор : Мрачна съдба“ (2019), отдавна чаканото продължение на неговия „Денят на Страшния съд“ на Тим Милър и , разбира се, с Шварценегер във водещата роля, „Смелите“ (2020) за съдбата на жените рейнджъри  в Зимбабве, борещи се с бракониерите на слонове, тв версията на „Истински лъжи“ (2023) на Мари Луи Бел, „Тайната на слоновете“ (2023) на Глен Барден и Джош Хеликер…

Той е истински маг, умее да прави епични зрелищни платна за широката публика.

Действително снима внимателно, без да прави компромиси с качеството , заради което толкова години се радва на одобрението и подкрепата на истинските ценители на седмото изкуство!

 

 

„Лошото във филмовите учебни заведения е, че хората, които преподават, са толкова далечe от самата индустрия, че изобщо не подготвят учениците за това, което ще се случи.“

Брайън Де Палма, американски режисьор, роден на 11 септември преди 84 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

За градинаря, смъртта и непосредствения писателски талант

 

Новият роман на Георги Господинов „Градинарят и смъртта“ е обран, стегнат, лапидарен и целеустремен в добрия смисъл на думата

„Софийски музикални седмици“ - ценно музикално-историческо изследване

 

Книгата на Диана Данова-Дамянова ще бъде ценен източник на точна информация не само за изследователите, но и за всеки интересуващ се от явленията в историята и съвремието на музикалната ни култура.

"Заговорът на мъртвите" - когато има свидетели и те не се страхуват да говорят

 

Много творци се поквариха при социализма, докато Марин Георгиев остана хем непокварен, хем непокорен.