„Свръхчовек – човек, който изпълнява своя дълг.“

„Хората с университетско образование са с абстрактно мислене, те не знаят нищо за реалния живот.“

„Страхът е ирационален. Разумът трябва да го преодолее.“

„И най-големият студ не може да устои на сърдечната топлота.“

„Не знам нищо, затова искам да знам всичко.“

„Абсолютна истина не съществува. Законът е прав, а не ти или аз.“

„Обективни условия не съществуват.“

„Злото, злото! Празна дума! Кой може да знае къде е злото, а къде е доброто? Един харесва едно, друг друго.“

„Идеологиите ни разделят. Мечтите и страданията ни обединяват.“

„Имам лош характер и затова не понасям хората с лош характер.“

„Нашият живот е като моя театър – абсурден, смешен, нищожен и нещастен.“

„Само думите имат значение; всичко останало са празни приказки.“

„Мисля, че театър на абсурда не съществува. Абсурден е нашият свят.“

„Моите книги, моите пиеси са израз на носталгия – опит да се намери съкровище на дъното на океана. Или, ако искате, означава свобода, която търся и си въобразявам, че намирам.“

„Казват, че всичко, което не е светлина, е страх и тъмнина. Пиша, за да намеря отново светлината и да я покажа на другите.“

„Човек е воден от зли инстинкти, които са по-силни от моралните закони.“

„Историята на живота ми е история на едно скитане.“

 „Ненавиждам и презирам успеха, но и не мога без него.“

„Ако има Бог, защо се пишат книги. А ако го няма, защо се пишат книги?“

„Не отговорът просвещава, а въпросът.“

„Посредствеността е по-опасна за критиката, отколкото за писателя.“

„За мен театърът е най-често изповед.“

„Комедията е по-трагична от трагедията. Трагедията има правила – човекът се бори срещу съдбата, човекът е победен от съдбата или от закона. В комедията обаче няма закони, тя е глупава, защото в нея няма и съдба. Да бъдеш победен от съдбата е един от пътищата да се придаде на живота смисъл. Но когато нямаш съдба изобщо….“

„Творчеството ми по същество е диалог със смъртта… Така че само смъртта може да накара да млъкна. Само смъртта може да ми затвори устата.“

„Литературата е невроза. Ако няма невроза, няма да има и литература. Здравето не е нито поетично, нито литературно.“

 „Хората, които не четат, са говеда. По-добре е да се пише, отколкото да се води война, нали?”

 ---

 ДРУГИТЕ ЗА НЕГО

„Йонеско поразява и разрушава, за да измери звука на празнотата, направи езика предмет на театъра, почти герой, направи така, че той да е подчинен на смеха, който действа като механизъм, което означава да вдъхне безумие в най-баналните отношения, унищожи основите на буржоазното общество.“ – Мишел Корвен, театрален критик

„Роден извън Франция Йонеско разглеждаше нашия език като че ли от разстояние. Той разкри в него баналността и рутината… Неговите герои не говорят, а имитират по гротесков начин механизъма на жаргона, Йонеско „отвътре“ опустоши френския език, остави само възклицания, междуметия, проклятия. Неговият театър е мечтата на един език. – Жан Пол Сартр

ЙОЖЕН ЙОНЕСКО - румънско-френски драматург и писател, роден на 26 ноември 1909 г. Заедно със Самюъл Бекет са най-известните представители на „театъра на абсурда“. Пиесите му се играят по цял свят. Най-известните от тях са „Плешивата певица“ (първата му театрална творба, написана през 1948 г.), „Носорози“, „Столовете“, „Картината“, „Двама в делириум“ и други. На български са издадени книгите му „Приказки“, „Самотникът“,  „Дневник на откъси“,  „Носорог, Плешивата певица и други пиеси“ и „Въздушният пешеходец“.

Йонеско умира на 28 март 1994 г. в Париж.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Опитвам се да не гледам напред или назад, опитвам се да продължа нагоре”.

Шарлот Бронте, английска писателка, родена на 21 април преди 209 години 

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.