Разказ от първо лице на художника Теодор Ушев от Народния театър, където депутати и привърженици на "Възраждане" щурмуваха сградата и поискаха да провалят премиерата на пиесата на Бърнард Шоу "Оръжията и човекът", режисирана от Джон Малкович.

---

ТЕОДОР УШЕВ, фейсбук

Тази вечер, сега, трябваше да съм на спектакъл в Народния театър. Бях щастлив, че в последния си ден в България, мога да гледам постановка на великия Джон Малкович.

В 18.30 отидох в театъра, през страничния вход на каса Юг. Имаше хора, веейки знамена. Не бяха повече от 400 човека. Приближих се към входа, бях предупреден, че ще има мерки за сигурност. Попитах полицая - Как мога да вляза в театъра. Той ехидно ми каза - Ще почакате малко, тези хора също чакат. Оказа се, че тези "хора" искат да влязат в театъра, да предизвикат безредици. За секунди, по команда от шпиц- фюрера, бяхме заобиколени от неонацисти, които започнаха да ни удрят. Кой с каквото може.

Полицаят ми се скара, че съм ги бил предизвикал. Предизвикал, с това, че искам да гледам театър, за който съм си купил билет. Опитахме се да се измъкнем, цялата озверяла тълпа се нахвърли срещу нас. Бяхме ритани, обругавани, плювани, заливани с разнообразни течности, удряни с дръжки от знамена.

Полицията ни казваше да се махнем. Тръгнахме, тълпата ни гонеше. Полицията по-скоро пърхаше около нас.

Към нас летяха камъни, предмети, каквото попаднеше на "гордите българи", които ни заграждаха, вече към Съюза на композиторите.

Лицата на тези хора не подлежат на описание. Трябва да се нарисуват.

Накрая един полицай, след като изядохме боя, ми обясни, че спектакъл нямало да има.

Полицията играеше за пореден път декоративна функция. Беше допуснала нехаресващите Бърнард Шоу и Малкович "патриоти", да влязат почти в театъра.

Това, което се случва днес, в София, е равносилно на Кристалната нощ.

И както тогава, така и сега, полицията стои, толерира и пази тези развилнели се фашисти.

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин