Ние, долуподписаните, в качеството си на граждани на Република България настояваме:

1.       Всички процедури по промяна състоянието и статута на „Къщата с ягодите“, находяща се в София, ул. „Сан Стефано“ 6 - в това число събаряне, преизграждане, реставрация да бъдат спрени незабавно. 

2.       Да бъде направена нова експертна оценка относно състоянието и възможностите за реставрация и възстановяване на сградата, както и да бъде извършена независима такава от преподаватели и студенти в НХА и УАСГ.

3.       Да бъде издадена оценка относно стойността на реставрацията и консервацията на къщата в автентичен вид, както и стойността на изграждането на обекта в случай, че бъде съборен и преизграден. 

4.       Всички документи и оценки свързани с “Къщата на ягодите”, находяща се на ул. „Сан Стефано“ 6 да бъдат публикувани на сайта на НИНКН и Министерство на Културата.

5.       На сайта на НИНКН и Министерство на културата да бъде проведена анкета която да се допита до мнението на гражданите относно всяко решение свързано с бъдещето на тази къща.  

Къщата с Ягодите да се реставрира на всяка цена. Да се опази от "случайни" инциденти с носещата конструкция на сградата, които да доведат до неизбежното събаряне и преизграждане на тази красива къща. В качеството си на граждани на Република България настоваме тези пет точки да се прилагат в бъдеще за всеки паметник на културата на България.

Подпишете петицията тук.

Отговорът на Валентин Златев:

„По повод безпрецедентния шум, повдигнат през последните предизборни дни около Къщата с ягодите, която имам честта да притежавам, бих искал да заявя следното: От момента, в който преди 3 години придобих собствеността върху къщата на „Сан Стефано“ 6, до днес, единствената ми цел е била този прекрасен паметник на софийската архитектура да бъде съхранен в оригиналния си вид, да възстанови изцяло своя блясък и да продължи още десетилетия да изпълнява функцията си на фамилна сграда.

За изпълнението на тази задача бе привлечен екип от отлични специалисти в областта на архитектурата и строителството, който да прецени най-добрите начини за това. От самото начало на процеса инвестиционният проект се е движил винаги неотменно според законовите и нормативни изисквания – във всяка процедура, по всяка стъпка, през всички инстанции.

Досега са направени няколко отделни експертизи на текущото състояние на сградата. Всяка от тях е стигнала до едно и също заключение: че къщата има тежки конструктивни проблеми, дължащи се както на материалите, използвани при нейното строителство през 30-те години, така и на неадекватни ремонтни и строителни дейности, извършени от предишни нейни собственици през 90-те години. Искам изрично да отбележа, че тези неадекватни намеси – включително етажни достроявания и пристройки, са ставали с разрешението на бившия Институт по паметниците на културата, който очевидно тогава не е отдавал особено внимание на запазването на автентичността на това архитектурно бижу. Понастоящем единствената инстанция, или по-скоро част от нея, която не приема заключенията на направените досега експертизи, са няколко експерти от наследника на въпросния институт – НИНКН."

 

„Физическите характеристики на актьорите налагат определени промени. Шон Конъри е висок 190 см. Дъстин Хофман не е.“

Сидни Лъмет , американски режисьор, роден на 25 юни преди 100 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…