Доайенът на диригентското изкуство и носител на награда „Грами“ Антони Вит отново ще изнесе концерт в София, съобщи пресцентърът на Софийската филхармония. На 31 октомври той ще представи вълнуваща програма от полски композитори:

  • Витолд Лютославски – Концерт за оркестър
  • Мечислав Карлович – Вечни песни, оп.10
  • Войчех Килар – Симфонична поема „Кошелец 1909”

АНТОНИ ВИТ е номиниран 7 пъти за наградата „Грами“ за записите на произведения от Кшищоф Пендерецки и Карол Шимановски. Получава наградата през 2013 г. за записите на „Фонограми“, Концерт за валдхорна, Партита, „Пробуждането на Яков“ и „Анаксис“ от Пендерецки.

Любопитна подробност е, че по специалност Антони Вит е юрист, но в един момент решава да смени професията си и разбира, че трябва да свърже живота си с музиката. Работи известно време с великия Херберт фон Караян, за когото си спомня:

„Караян беше изключително трудолюбив, музикантите го уважаваха за това, че може да работи 10 часа подред. Като асистент на неговите симфонични концерти и оперни постановки, аз добих колосален опит. Спомням си, веднъж Маестро Караян закъсняваше за репетиция и аз си позволих да поема отговорността да започна репетицията сам. Когато с известно закъснение той влезе в залата, не ме спря, а се заслуша и ми позволи да довърша работата“.

Антони Вит е роден в Краков през 1944 г. Учи във Висшето училише по музика в Краков, в класа по дирижиране на Хенрик Чижа и в класа по композиция на Кшищоф Пендерецки, а също така – в Юридическия факултет на Ягелонския университет. След това заминава за Париж, където работи с Надя Буланже. Кариерата му на диригент започва от асистентското място при Витолд Ровицки. През 1971 става Лауреат на международния конкурс за диригенти на името на Херберт фон Караян и това му отваря вратите за международна кариера. Гастролира в много страни по света, сътрудничи с оркестри като Берлинската филхармония, Дрезденската държавна капела, Лондонския Кралски филхармоничен оркестър, Симфоничния оркестър на Би Би Си, Оркестъра при Академия Санта Чечилия, Петербургската филхармония и Симфоничния оркестър на NHK. Ръководи оркестъра и хора на Полското радио и телевизия в Краков (1977–1983) и Симфоничния оркестър на Полското национално радио в Катовице (1983–2000). От 2002 е начело на Варшавската филхармония. Работи също с „Orquesta Sinfónica de Navarra“ в периода 2010-2017 като техен главен гост-диригент. През май 2013 е номиниран за Артистичен директор на испанския ансамбъл “Памплона“.

Антони Вит има обширна дискография, включваща произведения на Бела Барток, Лудвиг ван Бетовен (всичките клавирни концерти), Йоханес Брамс, Хенрик Миколай Гурецки, Антонин Дворжак, Мечислав Карлович, Войцех Килар, Витолд Лютославски (всички симфонии) , Густав Малер, Кшищоф Майер, Феликс Менделсон-Бартолди, Оливие Месиен, Морис Равел, Сергей Рахманинов, Камий Сен-Санс, Пьтор Илич Чайковски, Бедржих Сметана, Сергей Прокофиев, Фридерик Шопен, Дмитрий Шостакович и Роберт Шуман (всички симфонии). Носител е на наградите „Diapason d’Or“, „Grand Prix du Disque de la Nouvelle Academie“ и „Classical Award“ и има повече от 200 записа (EMI-HMV, Naxos, Decca), сред които е и получилият широка известност запис на „Алпийската симфония“ на Рихард Щраус с Държавната капела на Ваймар. Осъществил е поредица световни премиери, включително на произведения от Пендерецки и Килар („Септемврийската симфония“ на Войцех Килар е посветена на диригента).

За изтъкната творческа дейност и популяризиране на полската музика в страната и чужбина, Полското радио удостои артиста с „Брилянтна диригентска палка“.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин