БОРИСЛАВ ГЪРДЕВ

„Бащата“ на Флориан Зелер е неповторимо преживяване и изпитание на сетивата ни.

Филмът, направил премиерата си преди година на фестивала „Сънданс“ на 27 януари и получил шанс за световно разпространение от 3 февруари 2021 г., е реализиран като авторска постановка на самия Зелер, написал сценария по едноименната си пиеса от 2014 г., за която печели наградата „Тони“ във Великобритания през 2015 г. ,съвместно с прочутия Кристофър Хамптман, екранизирал успешно през 1988 г. шедьовъра на дьо Лакло „Опасните връзки“.

„Бащата“ е виртуозна камерна драма, разкриваща поетапното разпадане на личността на боледуващия от Алцхаймер Антъни.

Дългият 97 минути филм се гледа с напрегнато внимание, независимо че е депресиращ, смущаващ и на моменти плашещ.

Трудно е да се следи деградацията на силен и достоен възрастен мъж, за когото предполагам, че в съзнателните си години е бил музикален критик или директор, тъй като е фен на класическата опера.

Творбата би изпитвала определени проблеми при възприемането си, ако изборът на главната роля се окажеше неуспешен или неефективен.

В случая Зелер е улучил десетката, доверявайки се на великия Антъни Хопкинс.

Той е вече в напреднала възраст, подхвана 84 година, но играе така вдъхновено и ефективно, че на моменти усещаш страх от физическото му присъствие и психическо разстройство – толкова брилянтно убедителен е!

Хопкинс и Оливия Колмън – дъщерята Ан изнасят филма на плещите си, като дискретно им помага със запомнящото се присъствие и Руфъс Сюъл като съпруга на Ан  Пол.

Хопкинс и Колман поднасят забележителен дует – той, често губещ връзка с действителността, сприхав, язвителен, мнителен и проливащ сълзи, а веднага след като „включи“ чаровен, деликатен и мил и тя – впечатляваща с търпението и непоклатимата си любов.

Това не се вижда често на екран и е истинска наслада за окото.

„Бащата“ получи 6 номинации за „Оскар“, между които за главна мъжка и поддържаща женска роля.

Хопкинс и Колман бяха номинирани и за „Златен глобус“, не спечелиха, но при „Оскар”-ите битката ще бъде още по- ожесточена.

Не смея да гадая крайния резултат, но шансовете за адаптиран сценарий са много големи.

Филмът, без да е арт, изисква специфична нагласа. Определено не е за развлечение, а за размисъл и си мисля, че ще предизвика нужния резонанс дори в условията на пандемия.

А може би тя работи за него, тъй като и ние, неговите зрители , вече повече от година се чувстваме изолирани, самотни, неразбрани и загубили връзка със света.

Защо тогава да не съчувстваме на обсебващия ни герой на сър Антъни Хопикнс?

 „Бащата“, 2020, 97 мин., сц. Кристофър Хамптман и Флориан Зелер, постановка Флориан Зелер, продукция на „Трейдмарк филмс“

 

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Трябва ли литературата да следва актуалните събития? Уверен съм, че тя е такова средство за масова информация, което никога не е в състояние да бъде в крак със случващото се.“

Зигфрид Ленц, германски писател и драматург, роден на 17 март преди 99 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...

 

 

В традициите на френската кинокласика: „Анора“ като вариация на „Богат, беден“ 

 

Лентата е отличена със „Златна палма“ в Кан, има едно отличие на БАФТА  - за кастинг и  „Оскар"-и - за най-добър филм, режисура, сценарий и монтаж. 

"Любомир Пипков. Писма от Париж": ценна работата на Юлиан Куюмджиев

Тези 153 писма са изпълнени с ценна, многостранна информация. Споделяните от двайсетинагодишния младеж интимни детайли за извънредно трудния му живот, с недостатъчни средства и без добър френски език...