В годината, когато светът отбелязва 100 години от смъртта на Джакомо Пучини, публиката в Летния театър във Варна ще гледа премиерно неговия Триптих на 26 юни, съобщиха от институцията. Това е първото в историята на Варненската опера цялостно представяне на Триптиха, смятан за една от най-сложните и най-красиви творби на композитора. Грандиозната постановка е на Пучиниевия фестивал Торе дел Лаго, Италия и се реализира в колаборация с Националната опера и балет на Албания специално за XV издание на Опера в Летния театър 2024. Режисьорската адаптация е на Ада Гура, а Варненския симфоничен оркестър ще дирижира темпераментният маестро Якопо Сипари ди Пескасероли. 

На Джакомо Пучини принадлежи фразата „Задължително за всеки спектакъл е той да изненадва, да разчувства или да разсмива“. В своя Триптих композиторът следва принципа, като вплита всички тези елементи в една творба, съставена от три вълнуващи едноактни опери. 

Месец след края на Първата световна война драматичната „Мантията“, лиричната „Сестра Анджелика“ и комичната „Джани Скики“ правят премиерата си в Ню Йорк. Въпреки че драматургично заложен в Триптиха е стилистично-жанровият контраст – три различни епохи, три локации, три настроения – трилогията е замислена като едно цяло. Сюжетът на „Мантията“ е любовна история с трагичен край, която се случва в романтичния Париж.

„Сестра Анджелика“ отвежда зрителите в манастир през XVII век, при момиче, отхвърлено от аристократичното си семейство заради раждането на извънбрачно дете.

Главният герой в комичната опера „Джани Скики“ е замесен във фалшифициране на завещанието на богат мъж, а действието се развива във Флоренция. В ролята на Джорджета от „Мантията“ ще влезе италианското сопрано Доната Д‘Анунцио Ломбарди, наричана от критиката „славеят на Пучини“. Като Микеле и Луиджи ще ѝ партнират Свилен Николов и Валерий Георгиев. С красивия глас на Линка Стоянова ще оживее Сестра Анджелика, а в ролята на Принцесата ще е албанското мецосопрано Ивана Ходжа. Комичният образ на Джани Скики ще представи Иво Йорданов.

Критиката прави паралел между Дантевата „Божествена комедия“ („Ад“, „Чистилище“ и „Рай“) и Триптиха. Пучини действително се вдъхновява от Данте, както и от интереса си към френската литература и театър, където кратки пиеси в контрастни стилове и жанрове често се играят в една и съща вечер. Композиторът се движи от негативното към позитивното, от тъмнината към светлината, от отчаянието към блаженството, от безнадеждността към оптимизма. И трите опери са само с едно действие, без смяна на сцената; във всички присъства мотивът за смъртта; и трите имат като втори план бягство от обстоятелствата и търсене на нов и по-добър живот. Музикалните партитури притежават типичната за Пучини силно емоционална лиричност. Участват солисти, хор и оркестърът операта във Варна.

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Животът е скандали, мъка, разочарование, любов и саможертва, златни залези и черни бури.“

Лорънс Оливие, роден на 22 май преди 118 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

На финалната права

 

Като скъпа и майсторски направена забава „Възмездие“ си струва четиристотинте милиона долара, похарчени за реализацията му...

 

„Двойникът“ – обърнете внимание

Един филм, излязъл на екран в България преди 45 години, като никой друг слага пръст в раната на съвремието – с постистината, с фалшивите новини, с хибридните войни, с мотото на социалните мрежи „всеки сам си преценя“…

Истинско и честно

 

"Видно е,  че  българската литература разбира криво това как правдоподобието или фактологичността трябва да присъстват в литературата. Криво разбиране, което, уви, задълбочава идеята за провинциалност, а и е тъжно, че го наблюдаваме и при дебютанти" - коментар на проф. Амелия Личева