Асоциацията на българските киносалони поиска оставката на министъра на културата Боил Банов заради забраната да се посещават културни мероприятия в страна. В отворено писмо до премиера Борисов, кинаджиите са категорични, че дайстивията на Банов са неадекватни и напълно необмислени и дават пример с Швейцария, където е въведен алгоритъм, определящ „какъв брой хора могат да бъдат допускани и при какви ограничения, например можеше да бъде задължително между зрителите да се оставя по една празна седалка или друга смислена и логическа оправдана мярка” . Асоциацията припомня на Борисов, че кината в България трудно оцеляват, а държавата е абдикирала от защитата на авторските права и развилнялото се пиратство.

Ето и пълния текст на отвореното писмо без редакторска намеса:

 

АСОЦИАЦИЯ НА БЪЛГАРСКИТЕ КИНОСАЛОНИ“ – СДРУЖЕНИЕ

УВАЖАЕМИ Г-Н МИНИСТЪР ПРЕДСЕДАТЕЛ,

 

Бихме искаме да сведем до Вашето знание, за непрецизираното действие, касаещо забраната за посещения на културни мероприятия в страна, в т.ч. киносалони, инициирана от Министъра на здравеопазването, по препоръка на Националния оперативен щаб и лично предложение на г-н Боил Банов – Министър на културата.

На първо място искаме да подчертаем, че на заседанието на МС на 08.03.2020 г. мерките предложени спонтанно от Министъра на културата г-н Боил Банов бяха неадекватни и напълно необмислени. В редица държави, с десетки пъти повече доказано болни от COVID-19 се прилагат алгоритми, неадекватни и напълно необмислени – пример за това е Швейцария. В тази връзка беше смислено да се разработи ясен алгоритъм до какъв брой хора могат да бъдат допускани и при какви ограничения, например можеше да бъде задължително между зрителите да се оставя по една празна седалка или друга смислена и логическа оправдана мярка. В Швейцария например действа ограничение за провеждане на мероприятия над 1,000 души, което е съобразено с броя болни от COVID-19, по споменатия алгоритъм.

Също така от изказването на Министър Банов става ясно, колко е неадекватна информацията, с която той разполага за броя на местата в кинозалите – за сведение ще отбележим, че кинозали с 400-500 броя места има само в град Варна (Фестивален и конгресен център) и в град София (Национален дворец на културата). Масово кинозалите в действащата киномрежа са с капацитет между 50 и 200 места. Ако г-н Банов се вълнуваше поне малко от състоянието на киномрежата, можеше да се информира, чрез подопечната си ИА „Национален филмов център“ за актуалната посещаемост в киносалоните. По ЗФИ всички киносалони два пъти седмично отчитат зрителската си посещаемост и е съвсем видно, че тя е несравнимо по-малка от други места за масово събиране на хора. Например, средно 340,000 души използват Софийското метро на ДЕН (по данни от 2018 година – не намерихме по актуални уви), докато всички киносалони в България имат 13,700 среднодневно зрители, разпределени в над 200 кинозали, в цялата страна. По-конкретно сравнение – 340,000 души разпределени в 52 „влакчета“ срещу 13,700 в 200 кинозали… Изводите оставяме на вас. Ние можем да бъдем щастливи, че г-н Банов не е министър на транспорта, защото щеше да затвори и метрото, и летищата, и гарите.

Как така Министъра на културата предложи да спре културния живот в цялата държава като това се случва на фона на трудно оцеляващите кина, на фона на НАПЪЛНО АБДИКИРАЛАТА ДЪРЖАВА ОТ ЗАЩИТА НА АВТОРСКИТЕ ПРАВИ И РАЗВИЛНЯЛАТА В ТАЗИ ВРЪЗКА ПИРАТСТВО?!

Във връзка с горното, настояваме за ОСТАВКАТА на г-н Банов, поради напълно необмисленото и необосновано предложение, без да се обмислят последствията и да се предложи правна рамка, която да не предизвика апокалипсис в и без това трудно оцеляващата киномрежа.

Тук е мястото да зададем и резонния въпрос – как се стигна до извода, че кината и театрите са най-рисковите места?! Защо не се затворят всички места за масово събиране на хора, които са далеч по-рискови – търговски центрове, ресторанти, клубове, кафенета, обществен транспорт?! В тази обекти концентрацията на хора е далеч по-голяма и ако говорим за изхранване на хора, рискът от заразяване с COVID-19 е далеч по-голям от колкото седейки в киносалон!

На следващо място искаме да подчертаем пълната неяснота, която породи Заповед № РД-01-117/08.03.2020 на Министъра на здравеопазването. В нея НЕ СЕ ЦИТИРА ЯСНО и точно „спиране на експлоатацията“ или „затваряне“ на киносалоните, а е написано, да се „преустановят посещенията на културни мероприятия, в т.ч. кина“, което реално звучи повече като разпореждане хората да не посещават такива мероприятия, от колкото да е правно основание за операторите да затворят кината. Реално ние изпадаме в ситуация на неизпълнение на договорни задължения към наши контрагенти, както и по трудово-правните взаимоотношения с нашите служители, без наличието на документ за ФОРСМАЖОРНИ обстоятелства. Така вредата на киносалоните става неизмеримо по-голяма. Ще посочим също, че във всички градове изпълнението на цитираната заповед се извършва по неясен начин – правят се предписания от МВР, на което не е възложено изпълнение на цитираната заповед. А при запитване от наша страна към Регионалните здравни инспекции „какво да правим“ получаваме „вдигане на рамене“ и липса на всякакъв документ. За да се избегне съмнение – ние не оспорваме необходимостта от превантивната мярка, но считаме, че тя трябва да бъде съобразена по мащаб, начин на приложение и да бъде ясно указана правната рамка, по която тя се прилага.

По наша справка, в Закона за здравето, чл. 19, ал. 2, т.7 дава правомощия при провеждане на здравен контрол, държавните инспектори да спират обекти с обществено значение, което е напълно достатъчно основание за нас, да не бъдем третирани като НЕРЕДОВНИ КОНТРАГЕНТИ, а реално да получим документ, доказващ форсмажорността на ситуацията с COVID-19. Или пък да бъде приложено друго правно основание.

Разчитаме на вашата своевременна намеса за разрешаване на настоящата ситуация.

 

С уважение,

Божидар Илиев

Председател на управителния съвет

„Асоциация на българските киносалони“ 

 

  • ТРАГЕДИЯ

    Вечната Янка Такева. Кой дърпа конците в образованието

    Ако дърпаш цял сектор назад, може ли да минаваш десетилетия наред между капките? Българското образование достигна ниски нива по много причини, но една от тях е могъщ синдикат...

     
  • ЕКШЪН

    Жан-Клод Ван Дам - човекът с патентования ритник

    Той е шампион по бойни изкуства, културист, актьор и режисьор. Разкрачът и акробатичните му удари са патентовани. Има и свой паметник в естествен ръст в родния си град Брюксел. Екшън звездата Жан-Клод Ван Дам е роден на 18 октомври.

     
  • ЩУРЕЦЪТ

    Кирил Маричков, който си отиде на сцената

    Паметно е неговото участие в зората на демократичните промени срещу тоталитарния режим на БКП. Заедно с Богдана Карадочева и Стефан Димитров, Тодор Колев, Васко Кръпката и мнозина други той възпламеняваше митингите през 90-те години.

     

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     

„През последните 20 години изглежда, че всеки филм е с поне 20 минути по-дълъг, отколкото трябва.”

Итън Хоук, американски актьор, роден на 6 ноември преди 54 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Между два кадъра“ - разговори за кино

Новата книга на кинокритика Деян Статулов съдържа 51 интервюта със съвременни творци на българското кино... 

По стъпките на Алеко

"Тази книга е своеобразна в много отношения, включително и с начина на издаване – взаимопомощ, както на село навремето се събираха да свършат най-трудната работа при строежа на нов дом – да излеят бетонната плоча, или изкопаят основите." - Марин Георгиев за книгата "Спомен за доброто” на Ганчо Иванов...

За личното и отвъд него

 

„Нож“ на Салман Рушди всъщност представя образа на новото поколение терористи, които са готови на всичко и не познават чувството на съжаление...