На страницата на Министерство на културата на 7 юли е предложен за обществено обсъждане проект за ПМС за утвърждаване на единни разходни стандарти за финансиране през 2015 г. на държавните културни институти, осъществяващи дейности в областта на сценичните изкуства.

От въвеждането на делегираните бюджети, по които държавните културни институти осъществяват своята дейност в областта на сценичните изкуства, регламентирани в Закона за закрила и развитие на културата, в сила от 1 януари 2013 г., единният разходен стандарт, който е базов компонент от Методиката за разпределяне на финансовите средства, е определена сума, която представлява субсидията за един продаден билет. В новия проект за ПМС се предлага субсидията да се определя на база 1 лев реализирани приходи от брой продадени билети от собствени театрални или музикални продукти, диференцирани по групи културни институти.

Това според нас е драстична промяна, която променя философията на финансиране, регламентирана в Закона за закрила и развитие на културата. Промяна, която поставя под въпрос и другия базов компонент – брой продадени билети, предпоставя задълбочаване на кризата във финансирането на държавните културни институти.

На проведения на 23 юни отраслови съвет се направиха конкретни предложения за промяна на сега действащата методика, но не и цялостна промяна на философията за финансиране на държавните културни институти, както и промяна на единните разходни стандарти.

За това настояваме да бъде свикан отрасловият съвет за тристранно сътрудничество към Министерството на културата, който да обсъди предложената промяна на действащите стандарти. Считаме, че към такава промяна трябва да се подходи изключително внимателно, като бъдат направени анализи, как би се отразила тя на конкретни институти, с оглед на постигнатите резултати и показатели за 2014 г.

Национална федерация „Култура” към КТ „Подкрепа”

Независима синдикална федерация „Култура” към КНСБ

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Половината от нещастията на света произлизат от недостига на мъжество да кажеш и да чуеш истината спокойно и в дух на любов.“

Хариет Бичър Стоу, родена на 14 юни преди 213 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…