ПЕТЪР ВАСИЛЕВ
По кината тръгна и най-очакваната прожекция в жанра научна фантастика за 2015 г. - „Марсианецът“. Филмът е режисиран от Ридли Скот, а в главната роля е талантливият Мат Деймън. В актьорския състав са още Джесика Частейн, Кейт Мара, Шон Бийн, Чуетел Еджиофор и др. Филмът е адаптация на едноименния бестселър от 2011 г. на Анди Уеър и се върти около астронавта Марк Уотни - оставен на Марс след инцидент и принуден да оцелява на Червената планета, докато бъде намерен начин да бъде върнат на Земята.
Лентата коренно се различава от най-хитовите научнофантастични продукции през последните 2 години – „Гравитация“ на Алфонсо Куарон и „Интерстелар“ на Кристофър Нолан. Скот страни от научни теории и не се опира на интерпретации на законите на физиката, квантовата механика и астрономията. Фокусът е върху сюжета – той е едновременно абсурден и наивен, но и в същото време увлекателен и интригуващ.
Изобретателността на героя на Деймън - ботаникът и астронавт Уотни, предизвиква любопитство, а чувството му за хумор отпуска и развеселява. Очаквано, Мат Деймън е на висота и се справя отлично. Действието увлича, като е хиперболизирана драматичността във финалните сцени – нещо типично за „Холивуд“.
В сюжета има и конфликт - служителите на НАСА се опитват да спасят Уотни, но и да не навредят на публичния имидж на организацията. Проблемът обаче е периферен. В опитите за спасяването на астронавта обединяват усилия световни сили, а неговото връщане на Земята е отразено в цял свят. Въпреки този наивизъм лентата излезе точно навреме и поразително съвпадна с новината за откритата вода на Марс.
„Марсианецът“ е най-добрият филм на Скот след „Робин Худ“ с Ръсел Кроу през 2010 г. През последните години талантливият режисьор сякаш работеше под стандартите си. В „Прометей“ (2012 г.) той зададе интересни въпроси, но не само ги остави без отговор, а лентата постепенно се превърна в предистория на хорър серията му „Пришълецът“, което разочарова. „Съветникът“ от 2013 г. беше препълнен със звезди, но идеята и сюжетът издишаха и талантът на актьорите остана неизползван. Миналогодишният „Изход: Богове и царе“ беше помрачен от лошия избор на актьори и превръщането на филма в блокбъстър вместо в значима историческа драма. С „Марсианецът“ обаче Скот отново затвърди статута си на ас във филмовия бизнес.