ИВАЙЛО ДИЧЕВ, "Фейсбук"

Да ме прощават литераторите.

Удивително е, че именно "Под игото" може да бъде сакрализирано от българския национализъм като този, който видяхме днес в Сопот.

Прочетете пак книгата. Въстанниците се обезверяват и побягват от позицията, а прочутото черешово топче, което ще видите днес във всяка битова механа, изплюва джепането на два метра - впрочем на повечето топчета попадат в ръцете на турците заредени, защото бягащите не са се сетили дори да запалят фитила. Предатели навсякъде, хората подлъгани и обезверени, битовото смазва всеки висок порив, а истинските идеалисти са самотни и неразбрани. Всъщност единственото, което революционерите намират да направят, е да вържат един невинен циганин и да го убият, като на всичкото отгоре първия път не уцелват. Ужасна, гнусна сцена! Накрая само лудия Мунчо се възмущава накрая малко според Ботевото "свестните у нас считат за луди" или Пушкиновото "народ безмолствует".

Не знам откъде идва героизацията на този текст - той е горчива критика на българския нрав, обвинява, демитологизира, осмива - и как се превърна в монумент точно на обратното просто не разбирам. Вероятно просто не го четат.

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

"Изчезна срамът в обществото. Модерно е да си правиш сам имидж, да си създаваш образ. Не е вече чудно никому, че по телевизията един човек говори за себе си със суперлативи."

Ицко Финци, български актьор, роден на 25 април преди 92 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.