Служителките от Националната галерия, разкрили голямата авария на климатичната система, която нанесе сериозни вреди на ценни произведения на изкуството, са неочаквано пенсионирани заради „нелоялност“, съобщи „Дневник“

Искра Захариева и Мария Димитрова, които показали щетите на художника Недко Солаков, са получили известията си миналата седмица, малко след като случаят доби популярност благодарение на негова публикация във "Фейсбук". Въпреки че и двете жени са отскоро в пенсионна възраст, те са единствените от много служители с подобен статут, споходени от спешната мярка. От коментар на директорката Слава Иванова пред "Нова телевизия" ставало дума за уронване на "престижа и името" на Националната галерия, чиито служители трябвало да бъдат "лоялни към каузата ѝ".

На 24 февруари стана известно, че над десет творби в новия музей, ремонтиран за 27 млн. лв., са били увредени заради на авария на климатиците в студените януарски дни и излагане на резки температурни амплитуди. Най-тежко е положението на около 10 произведения от фонда за чуждестранно изкуство от XV-XVI век в Зала 6, най-старите в колекцията, но щетите не се ограничават до тях, нито до по-старата сграда на Галерията за чуждестранно изкуство, показва проста разходка.

Недко Солаков публикува снимки на някои от картините, облепени със защитна японска хартия, която да спре падането на живописния слой. Едва след неговата реакция във "Фейсбук" няколко от тях бяха свалени за спешна реставрация.

Галерията даде различни обяснения, но основното дойде пред БНТ миналата седмица, когато Слава Иванова призна, че музеят е останал недовършен. Основната климатична инсталация в бившата Галерия за чуждестранно изкуство - ключова за съхранението на ценни произведения - не е подменяна от 1985 г. и макар че обновяване се предвиждало по проект, това "би могло да стане" едва с построяването на Южното, четвърто крило на "Квадрат 500".

„В никакъв случай не мога да гарантирам, че при подобни климатични условия няма да се случи нещо подобно", категорична е Иванова.

Според нея обаче никой не е виновен, че мегамузеят - една от знаковите инвестиции на Вежди Рашидов - е приет и открит, без да се гарантира сигурността на ценностите, които ще съхранява.

Изкуствоведката Искра Захариева не е търсила Недко Солаков, а му е показала произведенията след друго събитие в "Квадрат 500", организирано от Мария Димитрова. Според Слава Иванова обаче те са защото проблемът с картините не бил укриван. Не става ясно обаче защо първата комисия по въпроса е назначена на 16 февруари, месец след инцидента. "Аз съм лоялна към изкуството, което опазвам, и смятам, че свърших нейната (на директорката) работа", коментира пред "Дневник" Захариева, която е единственият специалист по азиатско изкуство в галерията.

Това не е първият случай, в който Слава Иванова освобождава служители, дръзнали да говорят за заплахите над културното наследство. През юли миналата година уволнението на Владимир Руменов, активист срещу спорните поправки в Закона за паметниците на културата, предизвика един от големите скандали във втория мандат на Вежди Рашидов. Тогава известният куратор Мария Василева заяви, че Слава Иванова я е освободила след отказ да промени медийната си позиция по същия въпрос. Галерията отрече и в двата случая, но Руменов бе върнат на работа. Иванова бе назначена от Вежди Рашидов с конкурс, в който бе единствен кандидат, и веднага влезе в конфликт със синдикатите.

 

„Висшето образование не е показател за ума, скъпите подаръци не са признак за любов, обещанията и думите не винаги са истински. Вашият опит, внимание и поведение към хората – това е наистина ценно.“

Орландо Блум, английски актьор, роден на 13 януари преди 48 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Писателю, бъди цял!

 

Марин Георгиев отдавна разлайва литературните псета. Причината е в неговия метод, който той никъде не е формулирал, но го приема като нещо дадено и прието, присъщо на душата и морала му. В „Заговорът на мъртвите“ той го обговаря многократно, но никъде не го формулира...

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…