Светослав Спасов, "СЕГА"

Медийният законопроект на Делян Пеевски доби още по-абсурден вид, след като беше редактиран уж за да хвърли пълна светлина върху финансирането на медиите в България. В отсъствието на депутата - медиен издател, колегите му Йордан Цонев, Хамид Хамид и Велислава Кръстева внесоха още поправки, с които задължиха собствениците на медии да подават купища декларации под заплаха от гигантска глоба. 

Поправките предвиждат медиите да декларират кредитите си от банки, получените пари по европейски и държавни програми и др., но само за последната календарна година. Медийният монопол у нас години наред се хранеше с пари от вече рухналата КТБ. Това няма да излезе наяве с поправките, предлагани от депутатите от ДПС.

Предложенията включват още в декларациите да се посочва и стойността на всички договори, сключени с държавни и общински учреждения и дружества с такова участие, с политически партии, в резултат на обществени поръчки, както и рекламните договори и финансирането от еврофондове, но пак само за предходната година. Така досегашното захранване с публични средства на медиите, контролирани от властта, ще остане непрозрачно. 

Законопроектът "Пеевски" предвижда ексцентрична мярка - медията да подава декларация, ако човекът, който фактически контролира съдържанието и редакционната й политика, е различен от собственика й. Абсурдното е, че повечето медии на монополиста се управляват от подставени лица и не е реално да се очаква, че те ще посочат действителния си началник.

Тази куха разпоредба предвижда данните да се публикуват в регистър на Министерството на културата, като става ясно, че чиновниците му ще решават дали предоставената информация е вярна. В същото време вносителят Велислава Кръстева заяви, че контролът ще е на Комисията за защита на конкуренцията и Сметната палата. Въз основа на тяхната преценка медиите ще подлежат на строги санкции. При забавяне, неподаване на декларация или обявяване на неверни данни санкцията ще е от 10 хил. лв. до 15 хил. лв. Глобата за повторно нарушение ще е от 20 до 30 хил. лева. Когато нарушителят не може да бъде установен, Министерството на културата ще сигнализира МВР, очевидно да го издирва. 

Действителният собственик на медията ще трябва да декларира още дали заема публична длъжност и дали спрямо него има влязла в сила присъда.

 

ОТГОВОР

При внасянето на поправките Велислава Кръстева заяви, че те се правят в отговор на най-големите критици на проекта. Тя каза още, че ще бъде инициирано обсъждане на законопроекта, на който ще бъдат поканени собственици на медии. Според Хамид Хамид текстовете не се отнасят до журналистите, поради което не приема в публичното пространство да се въртят отворени писма, че се засяга свободата на словото. Хамид има предвид позицията на Управителния съвет на Съюза на българските журналисти, според който проектът няма да извади наяве как властта контролира медии с разпределянето на европейски и държавни средства.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Самото съществуване на библиотеките е доказателство, че можем все още да имаме надежда за съществуването на човечеството.“

Т. С. Елиът, англо-американски поет, драматург и литературен критик, роден на 26 септември преди 135 години

Анкета

Остава ли ви време да четете книги?

Да, както винаги - 80%
Все по-малко - 20%
Не чета изобщо - 0%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Камъчета под езика" - рядка и дълбока книга

 

Написаното от Марин Георгиев е амалгама от автобиография, история, литература и конюнктура, строги и точни наблюдения на писатели и поети, на характерите и поведението им, както и превъплъщенията им и преди, и сега

Прометей, герой и жертва

 

Без съмнение „Опенхаймер“ ще бъде един от най-добрите филми в историята на киното. Невероятна операторска работа, изключителна актьорска игра и впечатляващи саундтраци.

Не губете време...

Нагоре по стълбата, която води надолу

 

 „Астероид Сити“ на Уес Андерсън  - ЗАЩО?