ВЛАДИМИР САБОУРИН, "Портал Култура"

Алексей Навальный, "Патриот", Литва: One Book Publishing, 2024

1

На 11 април 2024 година, три месеца след убийството на Алексей Навални в изправителната колония "Полярен вълк", неговата прессекретарка Кира Ярмиш съобщи в профила си в "Телеграм", че Навални е написал автобиография. До поста на Ярмиш информацията за книгата беше пазена в тайна близо пет години.

Работата върху книгата започва успоредно със заснемането на документалния филм, но двете свидетелства за живота на Навални се оказват в крайна сметка коренно различни. Разликата между филма и книгата сами по себе си, като артефакти е толкова голяма и неочаквана, че е съизмерима с радикално събитийното разграничаване между приживе и посмъртно, в което двете творби попадат постфактум.

Ако филмът "Навални" (2022) не ви е допаднал (на мен не ми), книгата "Патриот" (2024) има голяма вероятност да ви хареса - мен ме очарова - въпреки лишеното от въображение и езикова плът заглавие, свеждащо екзистенциалната и литературна плътност на автобиографичния разказ до един ключов наистина политически проблем на Русия и самия Навални.

Да, трансформацията на Русия от атавистична териториална империя в "съвременна нация-държава" (Владимир Пастухов) е безкрайно отлаганият, незаобиколим и чакащ разрешаването си проблем, който Навални посмя да повдигне с критикуваните от всички страни опити за формиране на широка антипутинска коалиция между националисти и демократи. И да, Навални се върна в Русия именно защото този проект не може да се осъществи в емиграция - и съответно го превърна със завръщането си и предизвестената си смърт в завещание, каквото всъщност е автобиографията му. И да, накрая, политическите завещания имат да правят след смъртта на автора си преди всичко политика.

Затова "Патриот". Но автобиографията на Навални е много повече и нещо много по-сложно от това - не на последно място тъкмо поради свръхкомплексността на политическата задача по превръщането на една катастрофално окъсняла и архаично мултиетническа империя в модерна национална държава. Повече от очевидно е, че на историческия етап, в който се намираме след началото на голямата война, чисто политическото описание - да не говорим за каквато и да било форма на реализация - на демократично-националистическия проект на Навални изглежда по-малко възможно от всякога.

Националистическото в Русия на победилия видимо за необозримо време военен путинизъм е здраво апроприирано и закотвено в националболшевизма. Преди началото на голямата война въобразяването на политическата квадратура на кръга, в който да се впишат националистическите и либерално-демократичните сили в Русия, беше въпрос на нетривиална индивидуална харизма на един отделно взет човек.

На политическия проект на Навални му остава в настъпилата междувременно епоха на зрелия военен путинизъм в обозримо бъдеще единствено опцията на автобиографичния разказ, описващ генеалогическите предпоставки и социалните контексти на нетривиалната индивидуална харизма на един отделно взет човек, пишещ in extremis своето завещание.

Фондацията за борба с корупцията (ФБК), изградената от Навални организация, все повече затъва, от своя страна, в напълно безперспективна вътрешновидова конкуренция, деляща с другите емигрантски опозиционни сили кожата на по-живата от всякога путинска мечка.

 

2

И тук на сцената излиза един Навални, когото лично аз не познавах. От книгата научих защо не съм го познавал. И защо фигурата, която бегло бях мяркал в Ютюб, преди да започна да се интересувам покрай голямата война от случващото се в Русия, първосигнално не ми бе симпатична. В документалния филм главен герой по необходимост беше именно тази фигура: разследващият влогър тип московски хипстър и неговият аватар в социалните видеоплатформи.

Преди да стигне до тях обаче и да наложи с тяхна помощ този образ за себе си, на който се дължи огромната му популярност, Навални първоначално и изходно е - изненада - пишещ човек. Решаващата крачка от писането към видеоформатите я прави в принудителен ред, когато през март 2014-а - "три дена преди путинския референдум в Крим" - блокират блога му в LiveJournal ("Живой Журнал"). "Трябваше някак да се оправи ситуацията: за мен беше важно да стана отново достъпен за милиони граждани на Русия [...] реших да опитам да направя това с помощта на видеа. Но тук имаше проблем: необходимостта да се снимам в тях ме ужасяваше."

Колкото и да е трудно да си представим Навални, който се ужасява от перспективата да трябва да се снима, той е бил такъв - пишещ човек - и постигнатото по-късно и въпреки естеството на пишещ човек респектира.

"Аз обичам да пиша. Откакто се помня, съм бил човек на текста. [...] В началото за мен нямаше по-голямо мъчение от това да гледам самия себе си на запис. Особено при онези откъси, където се опитвам нещо да изобразя, да изиграя, да се пошегувам - това направо ми причиняваше физическа болка. Ако трябва да съм честен, това и до днес не ми е минало напълно."

Това звучи толкова невероятно, че човек се пита защо му е тази версия на Навални, ако не е вярно. Определено няма политическо основание сам да подкопава медиалния фундамент на многомилионния си - при филма за двореца на Путин 133-милионен към момента - успех. И "прозрачността" като чисто политически императив също няма как да е достатъчно основание.

Освен политическо завещание обаче "Патриот" е и безспорна изповед в най-буквалния богословски смисъл на думата. В началото на книгата изповедалността е мотивирана меко от стремежа за повествователно предаване на "духа на времето", от една страна, и от необходимостта - вече малко по-твърдо - за скъсване с миналото в процеса на политическа еволюция. "Може би пиша за това в такива подробности, тъкмо за да предам не просто духа на времето, но и да разкъсам връзката - посредством метода на публичната изповед - със себе си от онова време."

Към края на книгата, в частта на "Затворническите дневници", изповедността се втвърдява екзистенциално-теологически, натоварвайки самия процес на писане с трансцендентални свръхсмисли. Ако при първата част на книгата, създадена в Германия през месеците на рехабилитация след отравянето, Навални диктува на Ярмиш в ролята ѝ на литературен секретар, затворническите дневници са писано слово в буквалния смисъл, разрешавано от лагерните разпоредби по половин час на ден и придобиващо статута на единствен прозорец на контакт със себе си и трансцендентното.

Завръщането към писането след дълги принудителни прекъсвания - 24-дневната гладна стачка например - се свързва с поличби. "Вчера заваля първи сняг. И аз реших, че това е знак. Трябва отново да започна да пиша." Десет месеца по-рано минималистичното описание на снеговалеж в затворническия двор пряко препраща към изконния руски апокалипсис. "Но все едно много красиво и апокалиптично. Едри, здрави новогодишни снежинки летят през редове бодлива тел."

Най-трудно се признават - без изпадане в русоистки нарцистичен мазохизъм и религия на сърцето - малките банални детски злодейства, особено когато те подозрително напомнят на безспорните професионални достойнства на зрелия изповядващ се. Такъв е случаят със садистичното унижаване пред целия клас на учителката по история, объркала модерния романтически талант с античната парична единица. Можем с голяма степен на вероятност да допуснем, че разказът за срамната детска постъпка на по-късния блестящ политически присмехулник е един от малките и безспорни сертификати за автентичност на същностната изповедност на автобиографията му.

 

3

За разлика от автобиографията на Егор Гайдар "Дни на поражения и победи" (1996) - най-ранният образец на жанра в постсъветската епоха - разказваща живота на ключова политическа фигура като континуален роман на възпитанието, четвърт век по-късно "Патриот" описва ставането на един не по-малко емблематичен политик в жанров диапазон, простиращ се от детективски трилър (отравянето) и пикаресков роман (младежките години през 90-те) до путински архипелаг ГУЛАГ и записки от един буквализирал се в случая на Навални мъртъв дом.

Контрастът между Гьотевата жанрова хомогенност и непрекъснатост в единия случай и Бахтиновата разкъсана хетерогенност в другия се дължи колкото на съответното време на социализация, толкова и на съответните ѝ места. Темпоралният контраст между късния развит социализъм, от една страна, и 90-те (в радикалния им руски вариант: лихие девяностые), от друга, не се нуждае сякаш от разяснения. Контрастът по място, от своя страна, е също толкова интуитивно очевиден: Москва при Гайдар - и любимото на Пелевин и Сорокин Подмосковие при Навални (в българския вариант: София град vs. Софийска област).

Навални се самоопределя и самоописва като типичен ъндърдог от Московска област, явяващ се по своя произход чуждо тяло в московската "градска десница", в която започва политическата си кариера.

"Всички момчета от моя клас и другите паралелки дружно постъпиха във военни училища, военния университет и Академията на ФСБ. Изобщо тази особеност на биографията (аз съм от семейство на военен, всички наоколо са военни, всички приятели постъпиха във военни училища) по-късно ме правеше малко чужд в либерално-демократичните среди. Не че подобен произход се осъждаше, но той изглеждаше странноват. Типичният активист е завършил добро московско училище. А аз съм подмосковен тип, на когото му е изписано на лицето, че е ченге или военен. [...] Преди да стана повече или по-малко известен и да почнат да ме разпознават, полицаите по митингите постоянно ме взимаха за свой - за оперативник."

Дори когато по-късно иронично отбелязва, че хората от екипа на ФБК "чисто външно изглеждахме като московски хипстъпри", Навални запазва това автентично самочувствие на момче от подмосковните села, добре описано от Пазолини в ситуацията на избор през 68-а между разбунтувалите се деца на буржоазията и полицаите от селата край Рим. Пазолини застава на страната на момчетата от селата.

В последния манифест на Навални в затвора "Моят страх и ненавист" (11.08.2023) отчетливо се чува гневът на левия ресентимент срещу "градската десница" от 90-те, който екипът му ще въплъти в документалния сериал "Предатели", качен в Ютюб през пролетта на 2024-та като част от политическото му завещание. С включването на левия ресентимент в квадратурата на кръга на антипутинската коалиция между националистическите и либерално-демократичните сили тя става още по-имагинерна, но същевременно автобиографично по-плътна и автентична.

 

4

Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна. След началото на голямата война мярнах, че украинската контрапропаганда беше канселирала Навални заради злополучно-знаменитата му фраза "Крим не е сандвич". (Точният цитат в интервю от есента на 2014-а: "Крим да не е сандвич със салам, за да го връщат насам-натам?")

Украинската отмяна бодро и успоредно на настоящата партийна линия е възпроизведена в материал, посветен на смъртта на Навални под заглавието "Крим не е сандвич": най-известните изказвания на Алексей Навални за Украйна и войната". Подзаглавието на това своеобразно и отблъскващо in memoriam гласи "Руският "опозиционер" постоянно използваше чисто пренебрежителния предлог "на". Да, опозиционер е поставено в кавички, говорейки за човек, който предният ден е платил с живота си за това, че е опозиционер. А нарцисизмът на малките разлики се упражнява върху стилистично-политкоректната разлика между на Украине (политически некоректно) и в Украине (политически коректно).

Всъщност Навални осъжда през пролетта на 2014-а включването на Крим в състава на Руската федерация и освен това изключително прозорливо и навременно още тогава призовава Запада в статия в New York Times към въвеждането на допълнителни санкции срещу "вътрешния кръг на Путин", както и към замразяването на активите и конфискуването на собствеността на едри руски бизнесмени.

Същевременно обаче подкрепата за окупацията на Крим по това време определено не се свежда до "вътрешния кръг" и путинските олигарси. С малки изключения тя е масова, "дълбинно-народна" - т.нар. "Кримски консенсус" от 2014-2018 г. - и Навални добре знае това. Крим е първата очевидна реалнополитическа проверка и препъникамък пред визията му за широка антипутинска коалиция. В случая с Крим широтата се оказва, уви, отявлено пропутинска.

 

5

Автобиографичният разказ обаче казва всичко необходимо и достатъчно около украинския произход в прав текст. "Моят баща се е родил в това село [Залесье, укр. Залісся, Чернобилски район, изселено след аварията]". Всяко лято до 10-годишна възраст - до непосредствено преживяната от детето апокалиптична 1986-а - Навални прекарва в Залесье при баба си по бащина линия, превръщайки се в "украински хлопчик", забравил руски".

На масата той постоянно трябва да отговаря на неизбежния при децата от смесен брак въпрос: "Льоша, та ти руснак ли си, или украинец?" В неговия случай въпросът с "глупашката алтернатива от рода на "Ти кого повече обичаш, мама или тати?" придобива плът и кръв в руската майка и украинския баща. Опитът да избегне отговора на глупашката алтернатива в политическата сфера няма как да успее. Но като всяко дете от смесен брак той знае, че тя е глупашка.

Последната запазена записка от затворническите дневници, съставящи заключителната част на "Патриот", е от 2 септември 2022 година. Между записката от 22 март - изведена от редакторите, нарушавайки хронологичния ред, като епилог на книгата - и финалната септемврийска голямата война е спомената два пъти. Първият е констативно не-"нееднозначен": "Русия [...] води в същия този момент класическа агресивна война срещу Украйна". Вторият е личен и апокалиптично трезв: Навални медитира върху възможността, че го очаква "безименна" братска могила.

"Но нали има и по-лошо. Аз съм на 45, имам семейство, деца. Имам зад гърба си преживян някакъв живот, занимавал съм се с нещо интересно, направил съм нещо полезно. А ето сега е война - деветнайсетгодишно момче на бронята, парче от снаряд долита в главата му и край: ни семейство, ни деца, ни живот. В Мариупол сега мъртви мирни жители се въргалят по улиците, глозгат ги кучета и за много от тях братската могила ще е по-добър край. [...] Аз сам направих своя избор, а там просто човекът живял, работел, хранел семейство. И една прекрасна вечер злобно джудже от телевизора - президент на съседна страна - го обявява за нацист и заявява, че той трябва да умре, защото Украйна била създадена от Ленин. И утре в прозореца му долита снаряд и няма той вече ни жена, ни деца и него самият го няма."

* * *

Трезвата медитация за близкия край неусетно обръща поглед към колективния апокалипсис на голямата война, настъпил междувременно за десетки хиляди безименни жертви, които предстои да станат стотици, когато две години по-късно дойде часът на убийството зад полярния кръг. Някои от тези десетки хиляди са лишени и от безименната братска могила, която изплува пред погледа на персоналния затворник на злобното джудже от телевизора като предела на беззаконието и несправедливостта. За безименните жертви на злобното джудже братската могила може би е била по-добър край, мисли той.

Без да е обособена като тема в затворническите дневници, голямата война срещу Украйна се превръща в също толкова естествена част от автобиографичния разказ както смесения произход на аз-разказвача. Глупашките алтернативи, поставяни пред детето от смесен брак в райските украински лета преди Чернобил, са получили вече престъпно окончателно решение по майчина линия и в името на Майката Родина. За да може бутафорно монетаристкият ѝ зов към велика отечествена специална военна операция - Велика Отечествена СВО - да отеква безпрепятствено и необезпокоявано по една девета част от сушата, той, неин един син, лично и поименно трябва да умре. Тогава ще е на възрастта, в която злобното джудже от телевизора става президент на Руската федерация.

 

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Правителство, което повиши цената на бирата, неминуемо пада от власт.”

Ярослав Хашек, чешки писател, роден на 30 април преди 142 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.