Генералният директор на Харковското филхармонично общество и музикален директор и главен диригент на Харковския филхармоничен оркестър Юрий Янко гостува на Софийската филхармония на 14 март, за да представи два шедьовъра на Дмитрий Шостакович – Концерт за тромпет, пиано и оркестър и Осмата симфония – музикално описание на ужаса от войната, съобщиха от институцията. Солисти на вечерта са носителката на Опус Класик Селина От и носителят на първа награда на конкурса „Ференц Лист“ Александър Улман.

Творчеството на Шостакович има специално място в музиката на ХХ век. Емблематични са произведенията му в различните жанрове, в които пише – опера, оркестрова и инструментална музика, камерно и вокално творчество, музика за филми, театрални постановки и др. Съдбата му на творец е сложна. Оставaйки да живее и работи в родината си, той е принуден да понася ударите на политическия режим. Музиката му е възхвалявана и награждавана с най-високи държавни отличия, същевременно е заклеймявана като „формалистична и вредна“ и е застрашавано физическото му оцеляване. В същото време композиторът получава световно признание. Свидетелство за мястото му в културата на ХХ век е и членството му в най-престижни академични и културни институции. Той е почетен член на Шведската кралска музикална академия (1954), Италианската академия Санта Чечилия (1956), Кралската музикална академия на Великобритания (1958) и Сръбската академия на науките и изкуствата (1965), командир е на Ордена на изкуствата и литературата (Франция, 1958), почетен доктор на Оксфордския университет (1958), член е на Националната академия на науките на САЩ (1959), член-кореспондент на Баварската академия за изящни изкуства (1968) и на Френската академия за изящни изкуства (1975) и др.

Юрий Янко е генерален директор на Харковското филхармонично общество, музикален директор и главен диригент на Харковския филхармоничен оркестър, заслужил деятел на изкуствата на Украйна. Носител е на първа награда от Международния конкурс за диригенти „Вахтанг Джордания“. Изкуството му се е оценявало като майсторско изпълнение, със задълбочено познаване на музикалните стилове и различните национални школи. Неговият ясен жест, въздействаща емоционалност, артистичност и взискателност към оркестъра го правят един от най-добрите украински диригенти.

Роден в Харков, той завършва в родния си град музикалното училище (1980). Продължава образованието си в Харковския университет по изкуствата (1985) и Киевската национална консерватория (1991), изучава оперно и симфонично дирижиране при Турчак, Душченко, Джордания.

Бил е диригент на Академичния филхармоничен оркестър на Запорожия (1991 – 1994), музикален директор и диригент на Камерния оркестър на Харковското музикално училище (1999 – 2004). От 1994 е диригент на Операта в Харков, където е поставил няколко забележителни спектакъла.

От 2001 Юрий Янко е музикален директор и главен диригент на Харковския филхармоничен оркестър, а през 2004 е назначен за Генерален директор на Харковската Филхармонично общество, което включва няколко различни музикални колектива, включително и Симфоничния оркестър.

---

Наричат Селина От сензация сред тромпетистите. Носителка на престижната награда Opus Klassik 2021 за дебютния си албум „Trumpet Concertos“, записан със Симфоничния оркестър на Виенското радио под диригентството на Роберто Патерностро. Тя е първата жена в седемдесетгодишната история на Международния музикален конкурс ARD в Мюнхен, тя получава Първа награда в категорията тромпет на едва 20-годишна възраст през септември 2018. След това е поканена да свири с водещи оркестри като Симфоничния оркестър на Западногерманското радио, Чешката филхармония под палката на Семьон Бичков и Германския симфоничен оркестър – Берлин. Тя е свирила и със Симфоничния оркестър на Мариинския театър под диригентството на Валери Гергиев, Фестивалния оркестър на Будапеща с Иван Фишер, на фестивала Sommernachtsgala (Гала концерти „Летни нощи“) в Графенег с оркестъра Tonkünstler и диригент Ютака Садо, Виенския симфоничен оркестър, Симфоничния оркестър на ORF (Австрийското радио) – Виена, Кралския филхармоничен оркестър в Лиеж, Радиосимфоничния оркестър в Лайпциг, Симфоничния оркестър в Шчечин и Симфоничния оркестър Йомиури Нипон в Токио.

През октомври 2020 е излязъл нейният първи албум, в сътрудничество със Симфоничния оркестър на Виенското радио и Роберто Патерностро, с произведения на Александър Арутунян, Владимир Пескин и Алфред Дезенклос, издаден от лейбъла „Orfeo“. През юни 2021 вторият й компактдиск заедно с пианиста En- Chia Lin беше издадена от лейбъла Orfeo. През октомври 2021тя свири на премиерата на концерта за тромпет на Томас Уоли Utopia I: Seltsame Schleifen на откриващия концерт на Wien Modern със Симфоничния оркестър на ORF Vienna Radio под палката на Марин Алсоп във Wiener Konzerthaus. През март 2022 г. тя издаде още един албум в сътрудничество със Симфоничния оркестър на ORF ViennaRadio, Мария Радуту и Дирк Кафтан с произведения на Шостакович, Вайнберг и Жоливе от лейбъла Orfeo.

---

Британският пианист Александър Улман, акламиран за своите изискани интерпретации и фина техника, впечатлява публика и критика по целия свят с дълбокото си разбиране на творбите, с елегантното си клавирно туше и филигранно фразиране. Сред най-новите му изяви са дебютен рецитал в „Уигмор Хол“, концерти със Симфониета – Хонг Конг с диригент Ола Руднер и с Филхармонията на Бърно и Софийската филхармония под диригентството на Денис Ръсел Дейвис, участие на Клавирния фестивал в Рур, дебют с Московския държавен симфоничен оркестър и рецитали в Германия (Мюнхен, Байройт, Ваймар, Берлин), Австрия (Фестивал „Лист“), Унгария (Академия „Лист“, Будапеща), Холандия, Полша, Италия, Грузия, Мексико, Корея (Център за изкуства в Сеул) и Великобритания. През сезон 2022/23 той дебютира във Виенския „Музикферайн“ с „Тонкюнстлер“ оркестър от Долна Австрия под палката на Ханс Граф, концертира със Симфоничния оркестър на Югозападното германско радио (SWR) под ръководството на Джоузеф Бастиан, Симфоничния оркестър на Кристиансанд с Юлиан Рахлин и Софийската филхармония с Джонатан Блоксам. Има рецитали на „Хайделбергска пролет“, както и в Индия, Колумбия и заедно с Юлия Хаген в Германия. През 2019 първият му албум, издаден от „Rubicon“, включва сюита „Лешникотрошачката“ на Чайковски, Шест пиеси от „Пепеляшка“ на Прокофиев, сюитите „Петрушка“ и „Жар птица“ на Стравински. През 2022 лейбълът издава втори негов албум с творби на Ференц Лист – Концерти за пиано № 1 и № 2 със Симфоничния оркестър на BBC под палката на Андрю Литън и Сонатата за пиано в си минор. Победителят в Международния клавирен конкурс „Ференц Лист“ през 2017 в Утрехт Александър Улман е свирил с оркестъра на Филаделфия, Кралския филхармоничен оркестър,

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Състоянието на война служи единствено като оправдание за тирания у дома.“

Александър Солженицин, руски писател, роден на 11 декември преди 106 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.