Оркестърът на БНР под диригентството на Марк Кадин ще закрие сезона си на 2 юли в столичната зала "България". В програмата е включена музиката на Дмитрий Шостакович към легендарните "Москва-Черьомушки" и "Хамлет". Концертът е от 19 ч.

"Това е дългоочаквана програма. Ние я запланувахме още преди година, но заради пандемията бяхме принудени да я отложим. Музиката е толкова искряща, ярка и необикновена, че за нея не подхождат стандартни определения. Представете си, че в един магазин гръмват едновременно всички бутилки шампанско!", разкзава Марк Кадин.

"Москва-Черьомушки" е единствената оперета на Дмитрий Шостакович. Създава я през 1958 г. в недългия период на нормализация в СССР след смъртта на Сталин. Сюжетът е невероятен – няколко млади хора не могат да влязат в новия си апартамент, заради рушвети на чиновниците. На финала, доброто побеждава, чиновниците стават метачи, а героите празнуват своята победа.

Ясно е, че подобна история не би могла да се възприеме насериозно. Така възниква една от най-веселите музикални пародии. В нея безупречно се съединяват тънкият вкус и острият хумор – Шостакович пресъздава цитати от Чайковски, руския фолклор и популярни съветски песни, най-известната от които е "Подмосковски вечери". 

"Москва-Черьомушки" е творба за идеали, за хорските мечти и реалността, която така не прилича на тях. Неслучайно, преди това ще прозвучи "Хамлет" – музиката на Шостакович към култовия съветски спектакъл по едноименната пиеса на Шекспир.

Музика към "Хамлет" са писали много известни композитори като: Лист, Берлиоз, Чайковски, Прокофиев. Шостакович се обръща към тази трагедия трикратно. Два пъти е писал за театрални спектакли, а веднъж за филм. В концерта ще прозвучи музиката, написана към спектакъла на Театър "Вахтангов" в Москва през 1932 г. Една от рецензиите гласи, че музиката на Шостакович е: "….. най-доброто, най-смелото в спектакъла, тя непрекъснато е на границата между иронията и сатирата."

Ще бъде изълнена и музика на друг руски гений - Сергей Прокофиев. Ще прозвучи едно от последните му произведения – Симфония концертанте за виолончело и оркестър. Той я създава с активното участие на друг забележителен музикант Мстислав Ростропович. Това произведение рядко звучи на сцената заради сложността на партитурата и е сериозно предизвикателство за солиста и оркестъра.

Солист ще бъде един от най-добрите български виолончелисти – Александър Сомов.

Професионалист от висока класа, виолончелистът Александър Сомов концертира като солов и камерен изпълнител в Европа, Япония и Китай. Още на 15 прави своя дебют на сцена, след което следват победи в няколко национални конкурса. Завършва Guildhall School (Лондон) със златен медал. Сомов е носител на редица европейски и международни награди. Свири със Лондонска филхармония (LPO), Лондонски симфоничен оркестър (LSO), Хале оркестър (Манчестър), Английски камерен оркестър и SWR, Northern Sinfonia (Великобритания), Stadtkapelle Achern (Германия), както и с повечето оркестри в България. Сомов е на поста Violoncelle Super-soliste на Филхармоничен оркестър Страсбург и е професор в Страсбургската консерватория.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„В любовта всички се нуждаем да упражняваме само едно: да си даваме свобода един на друг.”

Райнер Мария Рилке, австрийски поет, роден на 4 декември преди 149 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин