Оркестърът на БНР под диригентството на Марк Кадин ще закрие сезона си на 2 юли в столичната зала "България". В програмата е включена музиката на Дмитрий Шостакович към легендарните "Москва-Черьомушки" и "Хамлет". Концертът е от 19 ч.

"Това е дългоочаквана програма. Ние я запланувахме още преди година, но заради пандемията бяхме принудени да я отложим. Музиката е толкова искряща, ярка и необикновена, че за нея не подхождат стандартни определения. Представете си, че в един магазин гръмват едновременно всички бутилки шампанско!", разкзава Марк Кадин.

"Москва-Черьомушки" е единствената оперета на Дмитрий Шостакович. Създава я през 1958 г. в недългия период на нормализация в СССР след смъртта на Сталин. Сюжетът е невероятен – няколко млади хора не могат да влязат в новия си апартамент, заради рушвети на чиновниците. На финала, доброто побеждава, чиновниците стават метачи, а героите празнуват своята победа.

Ясно е, че подобна история не би могла да се възприеме насериозно. Така възниква една от най-веселите музикални пародии. В нея безупречно се съединяват тънкият вкус и острият хумор – Шостакович пресъздава цитати от Чайковски, руския фолклор и популярни съветски песни, най-известната от които е "Подмосковски вечери". 

"Москва-Черьомушки" е творба за идеали, за хорските мечти и реалността, която така не прилича на тях. Неслучайно, преди това ще прозвучи "Хамлет" – музиката на Шостакович към култовия съветски спектакъл по едноименната пиеса на Шекспир.

Музика към "Хамлет" са писали много известни композитори като: Лист, Берлиоз, Чайковски, Прокофиев. Шостакович се обръща към тази трагедия трикратно. Два пъти е писал за театрални спектакли, а веднъж за филм. В концерта ще прозвучи музиката, написана към спектакъла на Театър "Вахтангов" в Москва през 1932 г. Една от рецензиите гласи, че музиката на Шостакович е: "….. най-доброто, най-смелото в спектакъла, тя непрекъснато е на границата между иронията и сатирата."

Ще бъде изълнена и музика на друг руски гений - Сергей Прокофиев. Ще прозвучи едно от последните му произведения – Симфония концертанте за виолончело и оркестър. Той я създава с активното участие на друг забележителен музикант Мстислав Ростропович. Това произведение рядко звучи на сцената заради сложността на партитурата и е сериозно предизвикателство за солиста и оркестъра.

Солист ще бъде един от най-добрите български виолончелисти – Александър Сомов.

Професионалист от висока класа, виолончелистът Александър Сомов концертира като солов и камерен изпълнител в Европа, Япония и Китай. Още на 15 прави своя дебют на сцена, след което следват победи в няколко национални конкурса. Завършва Guildhall School (Лондон) със златен медал. Сомов е носител на редица европейски и международни награди. Свири със Лондонска филхармония (LPO), Лондонски симфоничен оркестър (LSO), Хале оркестър (Манчестър), Английски камерен оркестър и SWR, Northern Sinfonia (Великобритания), Stadtkapelle Achern (Германия), както и с повечето оркестри в България. Сомов е на поста Violoncelle Super-soliste на Филхармоничен оркестър Страсбург и е професор в Страсбургската консерватория.

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Чистата съвест е най-добрата възглавница.”

Хенрик Ибсен, норвежки драматург, роден на 20 март преди 197 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Убийство на булевард „Стамболийски“ или роман учебник по съвременно обществознание

Тази книга има и поколенчески, носталгичен привкус. Тя звучи преди всичко с гласа на героя, който е най-близо до възрастта на автора – чрез спомените, езика, начина на мислене (познаваме го ясно и от предишната му повест „Старецът трябва да умре“)...

Когато залогът е по-голям от живота…

Сюжетът на „Залог“ е поднесен увлекателно и непосредствено, но в него има излишна орнаменталност – дразнят протяжните сцени в чифлика на Паница, с неизбежните хора , песни и гърмежи, напомнящи стилистиката на Миклош Янчо, разкриването и овладяването на заговора напомня нощно театрално шоу...

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...