Оркестърът на БНР под диригентството на Марк Кадин ще закрие сезона си на 2 юли в столичната зала "България". В програмата е включена музиката на Дмитрий Шостакович към легендарните "Москва-Черьомушки" и "Хамлет". Концертът е от 19 ч.

"Това е дългоочаквана програма. Ние я запланувахме още преди година, но заради пандемията бяхме принудени да я отложим. Музиката е толкова искряща, ярка и необикновена, че за нея не подхождат стандартни определения. Представете си, че в един магазин гръмват едновременно всички бутилки шампанско!", разкзава Марк Кадин.

"Москва-Черьомушки" е единствената оперета на Дмитрий Шостакович. Създава я през 1958 г. в недългия период на нормализация в СССР след смъртта на Сталин. Сюжетът е невероятен – няколко млади хора не могат да влязат в новия си апартамент, заради рушвети на чиновниците. На финала, доброто побеждава, чиновниците стават метачи, а героите празнуват своята победа.

Ясно е, че подобна история не би могла да се възприеме насериозно. Така възниква една от най-веселите музикални пародии. В нея безупречно се съединяват тънкият вкус и острият хумор – Шостакович пресъздава цитати от Чайковски, руския фолклор и популярни съветски песни, най-известната от които е "Подмосковски вечери". 

"Москва-Черьомушки" е творба за идеали, за хорските мечти и реалността, която така не прилича на тях. Неслучайно, преди това ще прозвучи "Хамлет" – музиката на Шостакович към култовия съветски спектакъл по едноименната пиеса на Шекспир.

Музика към "Хамлет" са писали много известни композитори като: Лист, Берлиоз, Чайковски, Прокофиев. Шостакович се обръща към тази трагедия трикратно. Два пъти е писал за театрални спектакли, а веднъж за филм. В концерта ще прозвучи музиката, написана към спектакъла на Театър "Вахтангов" в Москва през 1932 г. Една от рецензиите гласи, че музиката на Шостакович е: "….. най-доброто, най-смелото в спектакъла, тя непрекъснато е на границата между иронията и сатирата."

Ще бъде изълнена и музика на друг руски гений - Сергей Прокофиев. Ще прозвучи едно от последните му произведения – Симфония концертанте за виолончело и оркестър. Той я създава с активното участие на друг забележителен музикант Мстислав Ростропович. Това произведение рядко звучи на сцената заради сложността на партитурата и е сериозно предизвикателство за солиста и оркестъра.

Солист ще бъде един от най-добрите български виолончелисти – Александър Сомов.

Професионалист от висока класа, виолончелистът Александър Сомов концертира като солов и камерен изпълнител в Европа, Япония и Китай. Още на 15 прави своя дебют на сцена, след което следват победи в няколко национални конкурса. Завършва Guildhall School (Лондон) със златен медал. Сомов е носител на редица европейски и международни награди. Свири със Лондонска филхармония (LPO), Лондонски симфоничен оркестър (LSO), Хале оркестър (Манчестър), Английски камерен оркестър и SWR, Northern Sinfonia (Великобритания), Stadtkapelle Achern (Германия), както и с повечето оркестри в България. Сомов е на поста Violoncelle Super-soliste на Филхармоничен оркестър Страсбург и е професор в Страсбургската консерватория.

Добавете коментар


Защитен код
Обнови

„Не мога да кажа, че разбирам жените, но както ми разказваха, Сократ, Шопенхауер и Айнщайн също не са успели.“

Бъстър Кийтън, американски актьор и писател, роден на 4 октомври преди 128 години

Анкета

Остава ли ви време да четете книги?

Да, както винаги - 80%
Все по-малко - 20%
Не чета изобщо - 0%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

"Камъчета под езика" - рядка и дълбока книга

 

Написаното от Марин Георгиев е амалгама от автобиография, история, литература и конюнктура, строги и точни наблюдения на писатели и поети, на характерите и поведението им, както и превъплъщенията им и преди, и сега

Прометей, герой и жертва

 

Без съмнение „Опенхаймер“ ще бъде един от най-добрите филми в историята на киното. Невероятна операторска работа, изключителна актьорска игра и впечатляващи саундтраци.

Не губете време...

Нагоре по стълбата, която води надолу

 

 „Астероид Сити“ на Уес Андерсън  - ЗАЩО?