МАНОЛ ПЕЙКОВ, "ФЕЙСБУК"

Прекрасен текст на носителката на "Пулицър" Дженифър Игън за ролята на писателите и литературата в епохата на фалшивите новини:

"Лъжата от позиция на авторитет подкопава истината. Резултатът е смесица от въобразено и реално, а това е дефиницията за психоза -- опасно състояние на ума, което прави човек уязвим. Рисковете, произтичащи от фалшивите новини са по-дълбоки от насилието и налудното поведение, предизвикано от тях, както и от това, че ни излагат на влиянието на чужди сили. Ако смисления дебат деградира до "моята истина срещу твоята", победител е онзи, който крещи най-силно -- или държи пистолет в ръката си. Под фалшивото дъно на фалшивите новини се крие опасността от самовластие.

[...] От една медийна сфера, която се гради върху спектакъла, не може да се очаква да реши проблема с опростенчеството, произтичащо от [фалшивите новини]. За това са ни нужни писатели -- и нуждата е належаща. 

Литературата, както и демокрацията, е изградена върху множественост на идеите. Стихотворенията, пиесите, есетата, биографиите, разказите и всяка друга форма на литературна дейност носят белезите на сложния спектър от светоусещания и мисловни нагласи, характерни за човешките същества. Докато пишем и четем, ние си припомняме колко ценно нещо са емпатията, нюансираното мислене и противоречието. Литературата е антидот на безцеремонното опростенчество -- добро срещу зло, ние срещу те -- което така лесно се екплоатира от онези, които търсят начин да ни манипулират.

[...] Трябва да пишем днес и да пишем качествено -- да казваме истината в цялата й объркана сложност. Това е най-доброто оръжие, с което разполагаме, за да спомогнем за съхраняването на демокрацията, в която фактите все още съществуват и всеки от нас може да говори свободно."

(Преводът -- мой.) 

"Нуждаем се от писатели повече от всякога. Демокрацията ни зависи от тях", Time.com

 

  • IN MEMORIAM

    Европеецът Пламен Асенов

     Негова е поредицата „Великите европейци“, излязла в книги, излъчвана по радио „Пловдив“ и публикувана на сайта на „Свободна Европа"

     
  • ПОЗИЦИЯ

    ВУЛКАНизациии

     Коментар на Митко Новков по повод скандала с наградата за роман на годината, която се връчва от фонд "13 века България"

     
  • НЕЗАБРАВИМАТА

    Невена Коканова, която европеизира българското кино

    Тя се наложи на екрана не само с грациозната си красота, но и с щедрия си талант, с който изгради първоначално образите на млади девойки с чисти чувства и естествено поведение 

     
  • КЛАСИКА

    30-те най-добри книги според французите

    Класацията е на френския вестник “Le Monde” от 2013 г. Литературни експерти са селектирали 200 заглавия, а списъкът с първите сто е формиран след избор на десетки хиляди читатели. Представяме ви първите 30.

     
  • ПОРТРЕТ

    Приближаване до Кръстю Лафазанов

    Той не става зъболекар, въпреки че е приет първоначално стоматология, но прави ярки, запомнящи се и незабравими роли в стойностни тв спектакли.

„Половината от нещастията на света произлизат от недостига на мъжество да кажеш и да чуеш истината спокойно и в дух на любов.“

Хариет Бичър Стоу, родена на 14 юни преди 213 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Фантастичният свят на магията и езика

 

Слабо звено на „Вавилон: Тайна история“ от Ребека Ф. Куанг е вмъкването на идеята за дискриминацията, която като че ли става неизменна част от съвременната художествена литература...

„Back to Black“ – новият биографичен филм за Ейми Уайнхаус

 

Биографичните филми работят тогава, когато разглеждат малка и слабо позната част от живота на героя и фокусират вниманието си върху нея

Метерлинк на XXI век

 

Не на последно място, говорейки за Саманта Швеблин и конкретно за сборника „Седем празни къщи“, няма как да подминем и факта, че той е постпандемичен, което засилва темата за самотата, за счупените връзки, за личните лудости…