НИКОЛАЙ СЛАТИНСКИ, nslatinski.org

1.

От години твърдя, че България се нуждае от одит, анализ, претрансформиране или оптимизиране на действащите институции. В тях, в институциите на днешната наша държава са закодирани огромна част от проблемите ни, които ни държат в опашката на Европа и ни дърпат в блатото на посредствеността и некадърността.

Имаме слаби, неефективни, разядени от корозията на безполезността, корумпирани, антидемократични, ужасно поддаващи се на политически натиск и просто ненужни институции.

Видяхме една такава – СЕМ, който безсрамно, цинично, грозно и излишно консумира публичен ресурс.

Но извън конкуренцията несъмнено е институцията Главен прокурор. При така конструирана и така разположена в системата на държавното управление институция Главен прокурор, тя несъмнено – за мен – е нанесла, нанася и ще продължи да нанася колосални вреди на демократичния процес и развитието на България, на законността и справедливостта в страната.   Факт е, че се изредиха какви ли не личности като главни прокурори, а ползата от институцията е минус безкрайност и вредата е огромна, трябва да ни говори нещо.  Ако не се замислим и не променим сегашната бездарна и опасна за националната сигурност ситуация с институцията Главен прокурор, нас ни чакат много беди. И катастрофи.

Впрочем, днес видяхме каква одиозна персона ни е била главен прокурор. Това ме извади от релси и ме накара да напиша тези редове. Но одиозната персона не е виновна. Виновни сме тези, които не можахме да конструираме държавата, така че да е нормална, развита, законова, модерна, европейска държава…

Някой ще каже – нямаше да ви разрешат да го направите. Това може да е обяснение за случилото се, но не е оправдание за нас. Такива дребни сме били, щом е можело да не ни позволят.

Такива слаби сме били, щом не можахме да си наложим визията.

Вече дори не знам имали ли сме визия. Или е било само наивна илюзия.

Така или иначе – резултатът е онова, което имаме. И това, което нямаме.

2.

Днес влизам в една институция. Докато служителката ме пита кого търся, към мен се приближава човек от охраната, може би съвсем малко по-възрастен от мен.   Протяга ми радушно ръка - Вие сте ми чел лекции в Стратегическия курс!! Оттогава с интерес Ви следя!

Вършейки си работата в един кабинет, споменавам на експерта, че охранител при тях е човек, завършил Стратегическия курс. Експертът се оживява - да, той е доцент, доктор!

 На излизане казвам на човека от охраната с още по-голямо уважение - Вие сте не само мой слушател, но и мой колега по наука!

 А той скромно и с очевидна тъга ми отговаря - Е, моята наука не е чак толкова научна като Вашата, но и такава можеше да е полезна на държавата... Ако държавата ценеше науката...

 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин