На 15 септември от 18 ч. в столичното кино "Одеон" филмът "Вчера" ще открие есенно-зимния сезон на фестивала за класическо българско кино "30 вечери с 30 български класики".Фестивалът е по идея на дружеството за колективно управление на авторски права "Филмаутор" по случай неговата 30-годишнина. След всяка прожекция зрителите имат възможност да се срещнат с авторите, актьорите или творческият екип на филма, както и да се включат в дискусия с тях.   Всички филми се прожектират в техния оригинален формат - на лента. Вход свободен.

Тази година се навършват 35 години от премиерата на филма "Вчера" на режисьора Иван Андонов. Любимо заглавие на няколко поколения българи и все още вълнуващ за младите зрители. Сценарият на "Вчера" е по едноименния роман на Владо Даверов с автобиографични елементи. Втората половина на 60-те години на 20 век. Времето на „Бийтълс“ и „Ролинг Стоунс“, сексуалната революция и младежките вълнения на Запад. Тези събития косвено проникват зад стените на гимназия с изучаване на английски език. Учениците се сблъскват с конформизма и предразсъдъците, приятелството и предателството, смъртта на най-близкия приятел – ситуации, които са формирали поколението на днешните четиридесетгодишни.

Филмът привидно ни връща към безгрижните ученически дни, но всъщност отразява една политическа ситуация.Най-известната сцена става полагането на кръвната клетва.

На актьора Христо Шопов режисьорът на „Вчера“ Иван Андонов поверява една от двете централни роли във филма.

Спомням си усещането за филма и основно работата ми с Иван Андонов, на който дължа много. Човекът, от който съм научил най-много за киното изобщо, е Иван Андонов. Всичко започна с много тежък кастинг, който мисля, че беше поне един месец. Режисьорът Иван Андонов искаше да бъде много сигурен в актьорите, които ще избере. Първоначално идеята е била аз да изиграя ролята, която във филма играе Георги Стайков. И в някакъв момент Иван е решил да ги размени“, разказа Христо Шопов за "Филмаутор".

„Това, което мога да кажа за филма е, че продължава да бъде по някакъв начин интересен на публиката, защото се занимава с вечни теми като любов, приятелство, предателство.“

Цялата програма от предстоящите филми на "30 вечери с 30 класики" и всички специални гости може да откриете - ТУК

  • ПЪТЕПИС

    "Утре не съществува. Има само днес" - Карибите отвътре

    • Доминиканците са благи и добронамерени хора;
    • Майката тук е на почит, от бащите никой не се интересува, защото майката на децата е сигурна, а бащата никога не е;
    • В Доминикана вечерно време се кара само на дълги светлини. 

„Трябва ли литературата да следва актуалните събития? Уверен съм, че тя е такова средство за масова информация, което никога не е в състояние да бъде в крак със случващото се.“

Зигфрид Ленц, германски писател и драматург, роден на 17 март преди 99 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Един философ разговаря с вечността: Октавиан Палер на български

Сборникът с есета „21 въображаеми писма до 21 велики мъже“ е своеобразна игра с философията и живота на творците, в която игра всичко се променя...

 

 

В традициите на френската кинокласика: „Анора“ като вариация на „Богат, беден“ 

 

Лентата е отличена със „Златна палма“ в Кан, има едно отличие на БАФТА  - за кастинг и  „Оскар"-и - за най-добър филм, режисура, сценарий и монтаж. 

"Любомир Пипков. Писма от Париж": ценна работата на Юлиан Куюмджиев

Тези 153 писма са изпълнени с ценна, многостранна информация. Споделяните от двайсетинагодишния младеж интимни детайли за извънредно трудния му живот, с недостатъчни средства и без добър френски език...