СВЕТЛАНА ГЕОРГИЕВА, в. „Сега”
Министерството на образованието се поздрави с "честно проведената" матура по български език и литература. И това - след като организира изпит като за закоравели рецидивисти, които бяха пратени в ранните зори на десетки километри от домовете си - "гаранция", че няма да преписват, следиха ги камери, а строги квестори ги гледаха като виновни до доказване на противното. Да се готвят следващите абитуриенти - за тях ще има нова организация, нови модули, сигурно нови камери и агенти на ДАНС, дишащи във врата им. Така ще бъдат хванати още повече преписвачи, отколкото тазгодишните едва 33-ма.
Докато Кунева се поздравява с нелепия изпит,
и ние, данъкоплатците, имаме с какво да се "поздравим":
- Един преписвач ни е струвал поне 27 515 лв., сметна Фани Давидова, като включи в разходите само охранителните камери и купените химикалки. Колко е платено на "полицаите" на този изпит, е отделно перо, чиято стойност е неизвестна. Значи, да чакаме догодина мизата за преписвачите да набъбне, защото министерството няма да седи и да ги чака със скръстени ръце - ще инвестира, за да им противодейства. Когато си наясно, че цялата образователна система се раздира от безсмислие и корупция, прибягваш до драконовски мерки, създаваш психоза. И имаш прекрасно алиби да харчиш още и още пари - за сигурност, не за знанията на учениците. А организираната престъпна група в МОН ще продължи да си забогатява.
- Министерството на образованието е невинно, че масата от абитуриентите не знаят нищо по литература и са полуграмотни, заради което се мъчат да излъжат системата на излизане от нея. Виновни са, естествено, учениците.
- Докато гражданите си дерат ризите по форумите, че Паисий щял да се учи само в един клас, а не в пет и че отпада песента за Балканджи Йово, развявана от комунистите като знаме по време на възродителния процес,
в училище ще е пълен мрак
Проблемът не е в патриотичните произведения, а че учениците биват принуждавани да зубрят излишни сложнотии, те, разбира се, не го правят и точно там е заровено кучето на прословутата неграмотност. Никой не иска от тях да четат разбираеми за възрастта им книги и да разсъждават свободно върху тях - мислещи в тая държава не ни трябват. Учебният материал ги отвращава още в пети клас, а на края на ХII клас берем плодовете на недомислиците в учебниците. Затова, който не може да преписва, да тръгва на уроци още от VIII клас.
- Няма никакъв шанс матурата да се превърне в цедка, която да отсее интелигентните, челите, знаещите, интересуващите се, като им даде възможност да покажат способност за собствено мислене. Напротив, изпитът явно все повече ще се формализира, докато не се постигне 100% неграмотност на изхода. Достатъчно е целият тест да се напълни с теоретични въпроси по синтаксис, който, за сведение на Кунева, се учи чак в IV курс в университета в специалността "Българска филология". Матурата ще продължи да гони неясни цели и да постига съмнителни резултати.
Защо искаме бъдещият лекар да има знания на филолог,
а да не знае къде се слага запетая? Само МОН може да отговори на този тежък философски въпрос.
- Издържаната матура не е никаква гаранция за грамотност на набор '97. Както не беше за предишните, нито ще е за бъдещите. Взетата матура означава промушване през изхода благодарение на преписване, частни уроци, върху които в масовия случай не са платени данъци, или с чист късмет. Назубрените отговори и теми на утрото след бала ще бъдат изхвърлени от кратковременната памет на абитуриентите и каляската ще стане пак тиква.
- Учениците може и нищо да не са схванали от българската литература (което не е голямата беда), но пък получават отличен урок по надлъгване със системата. В това отношение училището постига много - всеки на изхода му знае, че нищо не става без връзки, всичко в тоя живот може да се уреди,
това, което не се купува с пари, се купува с много пари,
и прочие развращаващи мъдрости. И заслугата за това е и на МОН, и на родителите.
- Корумпарската машина на министерството ще продължи да бъде тясно свързана с тази на частните школи, които от години се рекламират именно с факта, че знаят какво ще се падне на изпита и затова гарантират успешното му вземане с висока оценка. Здрав разум в министерството на образованието не бива да се очаква, защото няма механизъм, по който здравомислещи хора да го управляват.
- И последно: Битката на Кунева с корупцията в МОН и главно сред учениците е ясен знак какво трябва да очакваме и от прехваления й антикорупционен закон. Гледайте матурите и си правете сметка как ще се противодейства на подкупите по високите етажи...