Във "Фейсбук" учители по български език и литература изразиха несъгласието си с новото учебно съдържание по предмета им, оповестено миналата седмица от министерството на образованието. 

За единадесетокласниците са подготвени пет теми. С родното те ще се запознават чрез творбите "Железния светилник" на Д. Талев (досега в 12-и клас), "Бай Ганьо на гости" на А. Константинов и "Криворазбраната цивилизация" на Д. Войников (досега в 10-и клас). По темата за природата са предвидени "При Рилския манастир" на Ив. Вазов, "Спи езерото" на Славейков и "Градушка" на П. Яворов. Смъртта учениците ще изучават както досега в произведенията "До моето първо либе" на Хр. Ботев и "Новото гробище над Сливница" на Ив. Вазов", но и в "Сватба" на Н. Фурнаджиев. Властта и насилието присъстват чрез "Борба" (Хр. Ботев), "Андрешко" (Е.Пелин) и "Приказка за стълбата" (Хр. Смирненски), а миналото и паметта - чрез "Паисий" (Ив. Вазов), "Нощ" (П. Яворов) и "История" (Н. Вапцаров). Извън програмата остават редица творби на Вазов, Яворов, Славейков и др.

Зрелостниците също ще учат българска литература, но в доста по-сбит вариант от досегашния. Темата за любовта те ще анализират чрез "Аз искам да те помня все така" на Д. Дебелянов, "Колко си хубава" на Хр. Фотев и "Любов" на Ат. Далчев. За вярата на надеждата зрелостниците ще учат от "Спасова могила" на Е. Пелин, "Молитва" на Ат. Далчев и "Вяра" на Н. Вапцаров. По темата за труда и творчеството са избрани "Ветрената мелница" (Е. Пелин), "Песента на колелетата" (Й. Йовков) и "Балада за Г. Хенрих" (В. Пасков), а за избора и раздвоението - "Две души" (Яворов), "Потомка" (Елисавета Багряна) и "Честен кръст" (Б. Христов). Сред произведенията, които отпадат, са "Антихрист" на Е. Станев, "Снаха" на Г. Караславов, "Хоро" на А. Страшимиров, "Вечната и святата" на Елисавета Багряна и много други.

Ето как реагираха учители: 

"Потресен съм от проектите на новите учебни програми по литература. Хронологичният подход в изучаването на автори и произведения е изцяло дискредитиран за сметка на тематичния. Авторите на програмите явно са забравили, че литературното обучение преди всичко има за цел да обогати историческата култура на подрастващите чрез проекциите на една епоха в художествената творба. Тематичният подход би имал надграждащ ефект, но не може да даде база за литературно обучение в гимназиалния курс. Вижте за какъв тюрлюгювеч става дума в 11 клас."

"За съжаление, произведенията се набутват в прокрустовото ложе на предвзети идеи. Вижте програмите за 7 клас. Понеже някой е решил, че трябва да има два дял - „Човекът през Възраждането“ и (!!!) „Човекът в обществото - норми, ценности и конфликти“ - всичко се набутва в тези две предварителни идеи. Това съответно е наложило вместо описанието на Ниагарския водопад да се включи изложението в Чикаго, което освен другото е така препълнено с остарели турски думи, че пополовината време трябва да минава в обясняването и осмислянето имНещо повече, този откъс със сигурност не помага на учениците да разберат какво е пътепис, освен не е важно у учениците да затвърдим и без това действащата идея, че целта на екскурзията е посещението на поредния мол. 

Дори не съм убедена, че моделът е необходим. В крайна сметка докосването до литературата трябва да бъде като към литература."

"Възмутително е, че когато надигнем глас, че програмите, по които ще преподаваме, са безумни, да не кажа малоумни, че структурата на учебното съдържание е бълнуване на недоучили филолози, чуваме: „Ами толкова време вися на страниците на МОН, кво прайхте!“.

Скъпи програмотворци. На вас са ви платили една шапка пари, за да направите програмите. На нас за подобна работа не ни се плаща нищо.

Немалко от нас самите също не блестят с интелект, неопитни са или просто не се наемат да правят програми - ако беше толкова лесно, всички щяха да правят програми. Обявете конкурс за включване в екипа за изработване на учебни програми, ние ще се явим и тогава ще сме длъжни да дадем платено мнение.

Значи - ние сме виновни за вашата неграмотност, безотговорност и самонадеяност."

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Аз свикнах да изразявам всичко, което ме вълнува с помощта на музиката и се старая да сдържам чувствата си – не обичам мелодрамите и превземките.“

Йехуди Менухин, американски цигулар и диригент, роден на 22 април преди 109 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.