Теодор Ушев получи номинация за престижната награда „Оскар“ в категорията „Късометражна анимация”. Лентата е дълга осем минути. Заснета е с продуцентството на Националния филмов борд на Канада за около 65 000 канадски долара. За да попадне в окончателния списък на филмовата академия, лентата се конкурира с мегастудия като „Disney“ и „Pixar. От Монреал Ушев говори за БНР.

-------

„Както винаги се случва, никога не знаеш кога един малък жест, акт ще доведе до нещо голямо. Истината е, че заминах за Канада благодарение на 3 картички, които направих за „Радио България“, и едно лого. Това беше в далечната 1994-1995 година. След като спечелих няколко конкурса за графичен дизайн, благодарение на картичките, започнах да се занимавам с мултимедия. Тогава това беше голям хит. После ми предложиха да остана да работя за няколко месеца, които се превърнаха в 18 години. И така, започнах да правя анимация, да се интересувам от кино. Хората от Националния филмов борд на Канада видяха филмите ми, предложиха ми да направя филм за Интернет, после спечелих конкурс за по-голям детски филм, който се казва „Царица“. Това е разказ за едно малко момиченце, което тъгува за баба си… Оттам нататък и досега не мога да осъзная какво се случи. Правех филм след филм, получавах все повече награди от престижни фестивали. Стигнах до световната премиера на „Сляпата Вайша” на един от най-престижните кинофестивали – Берлинале.

Трябва да престанем да се страхуваме от миналото, да престанем да се страхуваме и от бъдещето, защото всичко, което ни се случва, е проекция на самите нас и то се случва днес и сега. От нашите жестове и нашите актове зависи как ще живеем утре.

Едва ли някой, който се занимава професионално с анимация, не знае начина, по който правя филмите си. Опитвам се постоянно да измислям някаква нова техника. Това се случи и със „Сляпата Вайша”. Техника, която разработвам от много години. Наричам я дигитална линогравюра. По дигитален път, рисувайки с таблет, създавам едно изображение, което прилича като направено на ръка, принтирано със съответните недостатъци и грешки. Това прави картината много жива, като движеща се книга, което всъщност беше и целта на този филм. Аз наистина исках зрителят да се чувства така, сякаш чете книга. Като допълнение звучи прекрасният глас на невероятната канадска актриса Каролин Давернас, която сподели с мен, че това е любимата й роля в киното.“

Разговора води Благородна Георгиева, БНР

  • БЕЗСМЪРТИЕ

    Девизът „Свобода или смърт“ навърши 250 години

    Фразата е използвана за първи път в църква, когато адвокатът и законодател Патрик Хенри държи пламенна реч, за да убеди колонистите от Вирджиния да се подготвят за война срещу потисническата Великобритания

„Все още обичам хората, които съм обичала, независимо че ги избягвам, когато ги срещна на улицата.”

Ума Търман, американска актриса, родена на 29 април преди 55 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„И аз слязох“ - завещанието на Владимир Зарев

 

Писателят стриктно се придържа към евангелския текст, самият той се стреми да бъде стегнат, лапидарен, обран, ефективен, бяга от многословието...

Възродени звездни мигове от оперното изкуство

 

„Запленени от сцената“ от Огнян Стамболиев – книга от портрети на оперни творци

Дневникът на Борис Делчев – разрез на соцепохата

 С какво обаче записките на литературния критик са чак толкова опасни? Двадесет години след първата публикация, когато страстите са стихнали, а и почти никой от действащите лица вече не е сред живите, те вече се четат по друг начин.