ХРИСТО ХРИСТОВ, desebg.com

Обикновено Държавна сигурност е органът, който по времето на тоталитарния комунистически режим се произнася кои творци могат да напускат страната и кои не, но се оказва, че преди нея в някои случаи е имало и друга цедка – партийната организация към съответната държавна или обществена структура. Такива свидетелства са запазени в архивите на Държавна сигурност.

Конкретният документ представлява сведение за Божана Лолова от партийната организация в оркестъра на Софийската опера. „Сведението”, чието съдържание е откровен донос по партийна линия, е от 1960 г. и се отнася за една от цигуларките в него.

Поводът да бъде съставен е включването на Божана Лолова състава на операта, който е трябвало да пътува до Белгия.

Партийната организация при оркестъра на операта е определила включването ѝ като неправилно и това е причината за партийния протест.

Като аргумент срещу цигуларката от партийната организация са посочили, че въпросната цигуларка няма положително отношение към мероприятията на народната власт и „Партията”, а също така, че „дружи изключително с реакционери”.

„Тя винаги подстрекава и настройва хората против комунистите”, е посочено още в партийния донос.

Допълнено е, че при пътуването на оркестъра в Германия през 1951 г. тя е изразила възмущението си от стремежа на комунистите да командват, за което е взето решение да бъде върната на границата с Унгария, но общият паспорт на групата е попречил това да стане. Заради това й поведение не е била взета при гастрола на операта в Москва през 1953 г.

 

„Жените владеят света. Няма нужда да спорим, защото те знаят какво правят. Питай Наполеон. Питай Адам. Питай Ричърд Бъртън или Ричи Самбора. Много мъже са рухнали.”

Джон Бон Джоуви, американски музикант, роден на 2 март преди 62 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Дюн“ - една впечатляваща суперпродукция

 

Вторият филм е съвършен в техническо и визуално отношение.

Опера без... текст?!

 

 

И все пак германската композиторка от румънски произход Адриана Хьолцки вече направи този абсурден авангардистки опит

Между документалното и въображението

 

„Мери. Раждането на Франкенщайн“ – фокус на текста е вглеждането в творческия процес, довел до създаването на най-популярния роман на Мери Шели