45% от шестокласниците са готови да избягат от час при първа възможност и че най-важните предмети са напълно безинтересни, съобщи dir.bg. 30% са в риск да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат от училище.
Въпреки това 95% от шестокласниците у нас смятат, че е важно да се ходи на училище, а 79% харесват учителите си. Това сочат данните от национално представително проучване на шестокласниците в България преди началото на новата учебна година, проведено от Центъра за приобщаващо образование.
Любимите на децата предмети са физическо възпитание и спорт (76%), рисуване (57%) и музика (56%) – и това не е изненадващо, тъй като там има учене чрез правене и децата са активни участници в процеса, коментират изследователите. По-слабо са харесвани историята (43%), математиката (40%), географията (35%) и английският (31%). Почти половината шестокласници (46%) ги обявяват за безинтересни – което означава, че класно-урочната форма, в която те все още масово се преподават, се проваля.
„В България има около 57 000 шестокласници на година. И те са най-малко изследваната група ученици, която, обаче, се намира в най-критична възраст“, обясни Димитър Лазаров, програмен директор на Център за приобщаващо образование. Според него шести клас е критичен за самите деца – защото тогава те формират основни възгледи за живота и рискът да загубят интерес към ученето и дори да отпаднат, е най-голям.
Най-много шестокласници се страхуват не от агресията в училище (едва 18% я посочват като нещо, от което се боят), а от неуспех или сериозен провал в ученето – 57%. Освен това почти една четвърт (23%) от децата в шести клас живеят в семейства в крайна бедност, а 18% имат трудности с българския език в училище. На 14% от шестокласниците им се налага да работят, за да изкарват пари, 12% пътуват до училище в друго населено място, а 10% не живеят с родителите си – все фактори, които поставят децата в допълнителен риск от отпадане.