НИКОЛАЙ СЛАТИНСКИ, "Фейсбук"

Навсякъде по света се случват нещастния, по принцип не бива и от най-ужасния случай винаги задължително да се правят далеко отиващи изводи.

Но аз отово и отново, днес вземайки повод от кошмарната смърт  на това 16-годишно момче, ще се опитам да кажа на обществото ни, че живеем на ръба на голямата трагедия. Че ходим по острието на бръснача и този бръснач някой ден може да пререже косъма, на който виси дамоклевият меч на голямата трагедия, на страшната катастрофа.

В държавата ни цари брутална корупция, а тази брутална корупцията вече убива.

В държавата ни цари пълно пренебрежение към нормите, стандартите, правилата и изискванията, а това  пълно пренебрежение вече убива.

В държавата ни цари разюздана безнаказаност, а тази разюздана безнаказаност вече убива.

В държавата ни цари безпардонна некадърност, а тази безпардонна некадърност вече убива.

В държавата ни цари тотална липса на контрол, надзор, наблюдение и следене на рисковите фактори в критичната инфраструктура, а тази тотална липса вече убива.

В държавата ни цари разхайтена немарливост, даже ще използвам далеч по-точната руска дума разгильдяйство, а тази немарливост, това разгильдяйство вече убива.

Момчето е убито от изолирани безотговорности в нещо твърде малко и конкретно. А си представете пропуските и недоглежданията, оставянето на ръцете и строенето през пръсти и през куп за грош при язовирни стени, бентове на хвостохранилища, подпори на виадукти, мостове, тунели, лошокачествени асфалтови покрития, конструкции на големи постройки…

Пак ще кажа, през 2-3 седмици го казвам след всяка авария, срутище, свлачище, рухване, авария – цялата ни държава е осеяна от кратери на безхаберието и арогантната самовлюбеност на отговорните фактори в центъра и по места; цялото ни общество върви по минно поле на неизбежните злополуки и катастрофи. Нас не просто ни управляват по всички нива на властта некомпетентни корупционери - управлява ни един манталитет на бездънно неосъзнаване какви могат да бъдат последиците от начина, по който се правят нещата у нас навсякъде, практически навсякъде. Властта е оперирана от съзнание за отговорност. Тя си мисли, че властта е права и привилегии, а всъщност властта е изтъкана от задължения и отговорности.

Веднъж стомна за вода, два пъти стомна за вода, третият път стомната ще се счупи. 

Веднъж малкият дявол, втори път малкият дявол, третият път ще бъде Големият Дявол.

Макар че за родителите на това момче се е случил възможно най-големият, най-черният дявол.

Пак ли ще пошумим три дни и ще забравим?

На мястото на тези родители можеше да бъде всеки от нас.  Ако това не ни е минало през съзнанието когато чухме за смъртта на момчето, значи сме станали окончателно и безвъзвратно неспособни да осъзнаваме в каква реалност живеем. А това вече е страшно, много страшно…

 

  • КНИГАТА

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

"Когато искаш да намериш жест, когато търсиш как да играеш на сцената, трябва само едно - да се вслушаш в музиката. Композиторът вече се е погрижил за това."

Мария Калас, оперна дива, родена на 2 декември преди 101 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.

Патриот: автобиографията на Алексей Навални

"Още преди да прочета "Патриот" смътно знаех отнякъде, че фамилията Навални е украинска (укр. Навальний), но не си бях направил труда да проверя това и да се информирам в кое поколение е връзката с Украйна" -  Владимир Сабоурин