Сергей ТРАЙКОВ, "Стършел"

На 12 юли 2013 г. в Благоевград при показна акция зрелищно са арестувани баща и син Кирил и Владимир Гемеджийски. В рамките на масираната операция, проведена от Главна дирекция „Криминална дирекция”, е задържан и добре познатият в иманярските среди кюстендилец Владимир Асенов-Шулца. Понеже от тогава измина доста време, ще припомним за какво престъпление става дума.

Шулца се свързал със столичен журналист, траколог по образование, и му казал, че има за продан 38-грамова старинна златна 23-каратова огърлица. Тя била наследствена на баща и син Гемеджийски. Навремето я носила тяхна баба, а сега те случайно я били намерили закопана в двора на старата им къща. Журналистът обаче веднага съобщил наученото на полицията. Шулца и собствениците на археологическата находка Гемеджийски са набутани в килията. Срещу тях е заведено дело за незаконно иманярство, за търговия с археологическа ценност и измама.

Кой специалист обаче да каже дали златното колие е оригинал? Или фалшификат?

Будещата въпроси огърлица е изпратена на директора на Националния исторически музей в София - Божидар Димитров, за неговото мнение на специалист. Той изготвя рядко категорична експертна оценка, в която заключава: въпреки че огърлицата е оценена на 37 000 лева, тя има много по-голяма историческа стойност. Защото според него бижуто е произведено в 3-и век и няма аналог в света. 

Брей да му се не види!

Б. Димитров прибира иззетата като веществено доказателство уникална археологическа находка. И я излага като един от най-ценните експонати в музея. Толкова ценен, че даже не разрешава да се транспортира до съда в Благоевград. Затова се налага съдебният състав, прокурорът, защитата и подсъдимите да отидат в София и да проведат заседанието си на място пред огърлицата в музея - най-голямото бижу в експозицията.

Радостта на Б. Димитров споделят и други български археолози, които сравняват нашенската многокаратова огърлица с подобно уникално бижу в Британския музей. И твърдят, че златното колие е направено от майстори ювелири в старите римски провинции. Значи – Темида разполага с отлични експертни оценки. Обаче сред магистратите има и недоверчиви хора. Като съдия Диана Узунова. Тя изненадващо не се доверява на досегашните оценки, а назначава още една експертиза - от Българската академия на науките. И тук вече става интересно. В лабораторията на БАН правят 16 спектрални анализа на елементите на огърлицата. Изследван е и съставът на златото. Заключенията на експертите са категорични: златото е рафинирано - в него има съдържание на 0,2% сребро, което специално е добавено, за да се състари изкуствено огърлицата. А тя самата е изработена по метода на електролизата, който започва да се прилага едва през... 19-и век.

(А не през 3-и век, по времето на траките, както твърди Б. Димитров.)

Така обвинението на прокуратурата срещу баща и син Гемеджийски за: „опит да продадат златна римска огърлица, представляваща културна ценност”, изведнъж увисва. Защото огърлицата нито е римска, нито е културна ценност, а обикновен фалшификат.

Съдия Узунова отложи делото. Беше нужно малко време, за да прецени кое от експертните мнения е вярно и кое е на пишман експерти – оценката, изготвена прецизно в научна лаборатория след 16 спектрални анализа, или другата – изготвена само на око от Божидар Димитров. Очаквано на последното си заседание съдът оправда двамата Гемеджийски по обвинението за продажба на златна римска огърлица. Съдия Узунова разпореди тя да бъде иззета като експонат от Националния исторически музей и да им се върне, защото е наследствена – на баба им. Бащата Кирил обаче беше осъден на 3 месеца условно – за притежание на нерегистрирани 3 медни пръстена и 14 бронзови монети на обща стойност 343 лева.

Това е една история, която поражда доста въпроси. Ето само един от тях: а дали в нашите музеи няма и други експонати, определени от родни светила като безценни археологически и исторически находки, които, ако се подложат на безпристрастен научен анализ, няма да се окажат също изкуствено състарено и фалшифицирано наследство, извадено от раклите на нечии баби?

 

 

 

  • ТРАГЕДИЯ

    Вечната Янка Такева. Кой дърпа конците в образованието

    Ако дърпаш цял сектор назад, може ли да минаваш десетилетия наред между капките? Българското образование достигна ниски нива по много причини, но една от тях е могъщ синдикат...

     
  • ЕКШЪН

    Жан-Клод Ван Дам - човекът с патентования ритник

    Той е шампион по бойни изкуства, културист, актьор и режисьор. Разкрачът и акробатичните му удари са патентовани. Има и свой паметник в естествен ръст в родния си град Брюксел. Екшън звездата Жан-Клод Ван Дам е роден на 18 октомври.

     
  • ЩУРЕЦЪТ

    Кирил Маричков, който си отиде на сцената

    Паметно е неговото участие в зората на демократичните промени срещу тоталитарния режим на БКП. Заедно с Богдана Карадочева и Стефан Димитров, Тодор Колев, Васко Кръпката и мнозина други той възпламеняваше митингите през 90-те години.

     

     
  • ПАМЕТ

    Жерар Филип: Мисля, че съм горделив

    Интервю с френския актьор от 1959 г., малко преди да се разболее и да напусне този свят

     

„Цялото изкуство идва от хора, които или са грозни, или имат комплекс за малоценност. Прекрасните не създават изкуство.”

Ричард Бъртън, уелски актьор, роден на 10 ноември преди 99 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Между два кадъра“ - разговори за кино

Новата книга на кинокритика Деян Статулов съдържа 51 интервюта със съвременни творци на българското кино... 

По стъпките на Алеко

"Тази книга е своеобразна в много отношения, включително и с начина на издаване – взаимопомощ, както на село навремето се събираха да свършат най-трудната работа при строежа на нов дом – да излеят бетонната плоча, или изкопаят основите." - Марин Георгиев за книгата "Спомен за доброто” на Ганчо Иванов...

За личното и отвъд него

 

„Нож“ на Салман Рушди всъщност представя образа на новото поколение терористи, които са готови на всичко и не познават чувството на съжаление...