Театрите трябва в 4-месечен срок да изработят плановете за мерки за сигурност. Това беше съобщено на шефа на Съюза на артистите Христо Мутафчиев и на културния министър Вежди Рашидов от депутатите на пърламентарната вътрешна комисия миналия четвъртък. "Културтрегерите" (цитат от Рашидов) отидоха в комисията, за да търсят помощ и безвъзмездна охрана от МВР. Вместо това разбраха, че новият антитерористичен закон им е поставил срок сами да се справят с проблема. 

Мутафчиев и Рашидов бяха поканени от Цветан Цветанов от ГЕРБ, който е шеф на комисията, след като написаха тревожно писмо до нея. Цветанов посочил, че срещата била породена от безпокойството на директора на Народния театър Мариус Донкин за сигурността. На събранието дойдоха и ръководителите на столичната полиция и МВР. 

"Ние не ви молим да пазите българската култура, а гражданите, така че, вие докато приемете законите, може да гръмне някой театър", казал Рашидов, цитиран от репортери на Канал 3, присъствали на заседанието. Министърът констатирал, че ислямът вече настъпва. "Да не станем като парижката история, първо да гръмне театърът, а после да сложим полиция да го пази. МВР с издихания пак ни помагат", добавил той. "Театрите и зала "Армеец" са тези места, където се събират много хора. Това са любопитните места за тероризма. Имаме нова ситуация. Ако този сигнал не ви вълнува, не чакайте уважение от българските културтрегери", ядосал се министърът.

Мутафчиев предложил МВР да купи и монтира видеокамери на всички театри, защото имало голям бюджет. Той се оплакал, че в театрите никой не контролира кой влиза и излиза през антракта и след това. Друг щял да бъде респектът, ако преди представление се разходят един-двама полицаи, а после огледат залата вътре "да видят кой шава и кой не шава".

Според полицейските шефове 54 театри в страната и повечето читалища не отговарят на съвременните изисквания за сигурност, които са налице само в "Арена Армеец", където вратите се заключват за достъп отвън. В Народния театър имало само един пазач на служебния вход и видеонаблюдение там, но не и охранители. Разпоредителите не били обучени как да реагират при заплаха от тероризъм, нямало контрол при преливането на хора от театралните салони в търговските обекти на територията на театрите. "Театрите са меки цели за тероризъм, там се събира елитът на нацията и е естествено да бъде ударено", казал шефът на СДВР Младен Маринов. 

В крайна сметка въпросът останал отворен. 

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Този, който убива човек, убива разумно същество, което е по подобие на Бог, но този, който унищожава добра книга, убива самия разум.“

Джон Милтън, английски поет и публицист, роден на 9 декември преди 416 години

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.