Асоциацията на европейските журналисти-България настоява за незабавно оттегляне на Вежди Рашидов от поста министър на културата. В натиска, оказан публично на журналиста Георги Ангелов, Рашидов прекрачи граница, която прави невъзможно оставането му в правителството.

В официално право на отговор до Българската национална телевизия Рашидов си позволява да дава напътствия на журналист какво да бъде отношението му към държавните институции, обвързвайки въпроса с този за заплащането му. Това е директен политически натиск и представлява опит за сплашване не само на конкретния журналист, но и на всички негови колеги, които по един или друг начин зависят от държавно финансиране. Смятаме, че случаят е особено тежък, тъй като е направен публично и очевидно без никакво притеснение от обществената реакция – министърът вероятно се чувства недосегаем.

Това поведение потвърждава изводите от последното изследване на АЕЖ-България за "културата на натиска" в българските медии, което през 2015 г. констатира, че стават все по-устойчиви тенденциите за контрол и ограничаване на плурализма, според което мнозинството (72%) от анкетираните журналисти съобщават, че са били свидетели на натиск, който е бил оказван на техни колеги. 

Позволяваме си да припомним, че Българската национална телевизия и Българското национално радио не са правителствени, а са обществени медии. Фактът, че се финансират и от държавния бюджет, по никакъв начин не бива да ги обвързва с лоялност към правителството, единственият интерес, на който са длъжни да служат е общественият. Всъщност, за сведение на министър Рашидов, обществото е това, което плаща неговата заплата, както и издръжката на цялото правителство.

Призоваваме всички колеги да застанат зад журналиста Георги Ангелов и да не позволят този опит за сплашване да бъде успешен. Особено важна в такава ситуация е бързата реакция на ръководството на двете обществени медии (БНТ и БНР), както и на останалите две национални телевизии – БТВ и Нова, които трябва да покажат, че съществува солидарност и принципи, по-висши от пазарната конкуренция.

Обръщаме внимание на министър-председателя Бойко Борисов, че оставането на г-н Рашидов в кабинета би прехвърлило отговорността за този опит за цензура върху цялото правителство.

В заключение посочваме, че подобно поведение е недопустимо за който и да е министър или държавен служител, но фактът, че идва от точно от министъра на културата, прави ситуацията още по-абсурдна.

  • ДЕБЮТ

    „Вяра на баба Вера“ – книга за всяка баба и внучка

    Симпатичната история е разказана от Вяра Георгиева, която дебютира в жанра. Своя дебют като илюстратор на детска книга прави и художничката Габриела Петкова, която печели първия по рода си конкурс, организиран от издателството.

  • СЛЕДИТЕ ОСТАВАТ

    „Оръжията и човекът“, Анна Каменова и… фактите

    „Който бе чел и който не бе чел пиесата измежду тези синковци, разпространяваше заблудата, че Шоу написал тази пиеса само защото мразел българите… Но никой от тях не бе прочел предговора и не бе забелязал, че Шоу говори с топло чувство за „храбра малка България“, която без да насърчава милитаризма, може да бъде героична.“

„Ние сме за света все още една неизвестна кинотеритория. Тепърва трябва да пробиваме - нямаме унгарския, полския, чешкия или немския опит от миналото.”

Никола Рударов, български актьор и режисьор, роден на 6 декември преди 97 години.

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

Въпроси откъм сянката

 

Всеки компромис със съвестта и морала се заплаща – това е внушението на „Светлина и сянка“ на Даниел Келман... 

Алчност и нещастие

„Котка върху горещ ламаринен покрив“ в Театър „София“ е не режисьорски, а актьорски театър. Истински актьорски театър без кълчения, мечкарщини, грубиянщини, а фин, изискан, пестелив. Толкова пестелив, че стига до изящество, до на майсенския порцелан изяществото…

Размисли след гледането на втория „Гладиатор“

 

Филмът е силен, ярък и стойностен. Задължителен за гледане и запазване в личната колекция.