Готвената "оптимизация" на театрите, анонсирана от министъра на културата Вежди Рашидов в Комисията по култура и медии в парламента в края на седмицата, предизвика буря от негодувание в социалните мрежи. Идеята на Рашидов е културните институции да могат да се самоиздържат финансово, без да се налага държавата редовно да им помага. Това можело да стане като „най-слабите театри се превърнат в открити сцени без щатни трупи”, тоест министерството ще поддържа дадена сграда, а постановките ще се играят, ако бъдат одобрени. Под заплаха от затваряне са театрите във Враца, Благоевград, Смолян, Велико Търново, Кърджали, операта в Стара Загора, музикалният театър в София и фолклорният ансамбъл „Филип Кутев”. 

"Ако един театър няма кой да го гледа, то няма нужда от театър. Извинявайте, както ще да ви звучи. Шекспир е измислил театъра да се движи", заяви Рашидов. Той използва любимия си аргумент, с който обикновено се мъчи да доказва, че културата в България идва в повече:  „В 6-милионна България, имаме 8 филхармонии, над 50 театъра и 6 опери”. 

В Блога си за театър критикът Гергана Пирозова публикува статия „Мълчанието и търпението вече са опасни! Няма време”, в която събра реакциите на артистичния свят срещу Рашидов и шефа на съюза на артистите Христо Мутафчиев. 

Ето какво пише Пирозова:

„Целта е една - организиране на нова театрална мрежа, контролирана от нейните създатели, която с държавни пари ще захранва частни продуцентски организации. Помните какво се случи с българското кино, нали?

Вероятно ще се озадачите, защото същите твърдят, че няма пари. Обаче,  има - и те са гарантирани 68 млн. лв от бюджета за сценични изкуства. А сценичните изкуства, запомнете - са единствените, които изработват с дейността си 2/3 от приходите на МК, което не прави нито Лувъра, нито музеите на Вежди Рашидов - гордостта му, за които никой не го попита дали си изкарват парите и лежат ли те на държавната хранилка. А сценичните изкуства изкарват чисти пари, т.е. могат да печелят, иначе защо ще са всичките тези апетити, казано по-просто.

Не се поддавайте хора на театъра, балета и музиката,  на внушенията на МК и САБ, че сте некадърни, мързеливи, неталантливи и губещи, че държавата заради това не Ви е длъжна, защото лежите на гърба й, както твърди шефът на САБ, актьорът Христо Мутафчиев, който ужким трябваше да се бори за вашите заплати, за своите колеги. Длъжна Ви е! И той Ви е длъжен!

Не прощавайте лъжите, с които Ви заляха, произведени дали от невежество или съвсем съзнателно с цел да Ви объркат и сломят. Гордейте се, че успяхте да оцелеете, въпреки МК и САБ и техните опити да Ви реформират цели шест години, докато Ви доведоха до фалит - самите те го твърдят това, а уж реформата им беше най-добрата. Съпротивлявайте се на внушенията, които мултиплицират в медиите, че от Вас няма нужда и трябва да бъдете заменени от няколко "мечки", защото публиката не Ви харесвала, защото пак Ви повтарям - Вие сте тези, които изкарвате парите на МК.”

Велислав Минеков – скулптор:

"Скъпи колеги, артисти, музиканти, танцьори и сценични работници, защо мълчите пред това явно престъпление ? Защо предпочитате нищетата и мизерното си съществуване пред вашия професионализъм и заслужена съдба на творци ? Защо продадохте своя интелект и пожелахте с наведени глави и мълчание собствената си обреченост? Защо духовната нищета приехте за свой жизнен стандарт? Защо позволявате да бъдете управлявани от мутри, мултаци и простаци?"

Стефани Лечева - актриса:

"Г-н Мутафчиев, как правим открити сцени, за да дойдат "мечките"?! Нас, Не "мечките", къде ще ни "преустроите"?! И, въобще, г-н Мутафчиев, ако целта на тази "реформа" е да се утвърди само "мечко" моделът, то тогава защо въобще не спрете и Вузовете, които подготвят толкова много кадри за сценичните изкуства?! Да се избират там 2-3 деца, които ще стават "мечко" модели и да не се пропилява бъдещето на толкова много млади хора след като няма цялостна държавна политика за култура! И после, Съюзът на артистите в България, не трябва ли да защитава правото на труд и творческите стремления, развитие и постижения на българските творци, а не да приема поредните предложения от МК за "оптимизиране" на българските културни институции, които ще доведат до поредното обезличаване или затриване на театри, опери....?! "

Румен Бояджиев-син  - композитор, се обърна към Мутафчиев с думите: 

„За вас театрите са ФИРМИ!!!! Сам осъзнавате, че след подобно изказване единствения достоен изход е незабавната ви оставка! Спасете малкото си останала чест....”

Даниела Кузманова – музиковед:  

"КОЙ ви сложи на тези постове, господа?! ... "и когато се види накрая на това тримесечие кой от театрите не се справя, автоматично се самопреобразува“. Акцент в изречените сквернословия от министъра, зам. министъра и председателя на артистите - "НЯМА ТРУПА!!! Има само хора, които поддържат сцената". С други думи, актьорите, артист-солистите, хористите, танцьорите, диригентите и оркестрантите се САМОРАЗПУСКАТ, САМОУВОЛНЯВАТ, ДОБРОВОЛНО остават без хляб и се САМОПРЕОБРАЗУВАТ в шофьори на такси или в системата на чистотата. А министерството на културата се превръща в Агенция за недвижими имоти. ОСТАВКА!

Призовавам към протестите на хората на изкуството да се присъедини Нейно величество Публиката."

Драгомир Йосифов – диригент:

"Омерзен съм от размахването на финансов среден пръст и принуждението да си "атрактивен". от всеки артист може да се изисква по-добро, още-по-добро, може да се изтрие праха на унилостта и безразличието; всеки артист може да бъде все по-, и все по-добър. Ако не бъде стрит, естествено. Понеже не е "ефективен". "

 

 

Коментари  

0 #1 Нина Стоянова - конц 18-02-2016 23:09
Кои са тия " 8 филхармонии", Г-н Министър? Аз знам, че в България има две такива, другите институти са оркестри наречени от Вашата реформа "Симфониети" - май не правите разлика между тези два типа формации, жалко! И още един въпрос - на колко концерта или спектакъла на български музикални институти присъствахте за последните две години? Да превръщате музикалното изкуство , което е на първо място призвание и после професия в долен циркаджилък е срамно и недостойно,това правите с изискванията и вечните нови "добавки" към собствения Ви компот наречен "РЕФОРМА". Никога не забравяйте, че когато представяхте в Лувъра изложба на българското културно наследство, подкрепихте тази проява именно с КОНЦЕРТ в Нотр Дам на хор "Йоан Кукузел"! Срамни са всичките действия на това тъй ненужно министерство! Поклон на оцеляващите малцина творци - музиканти и артисти, над чиито глави тегне постоянно мечът на унищожението!
Цитиране
  • ВОЙНАТА

    Ода за Харкив

     "Държава и народ, които имат град като Харкив, никога не могат да бъдат победени" - коментар на Николай Слатински

„Когато започне "стани да седна" - чупи стола и не участвай в тази игра.”

Федерико Гарсия Лорка, испански поет, роден на 5 юни преди 125 години

Анкета

Подпишете се в подкрепа на украинския народ!

Путин е престъпник! - 89.2%

Европейски дни на наследството: В историческите музеи в Плевен и Бяла Черква

Skif.bg горещо препоръчва за посещение и двете места

„Толкин” на Дом Карукоски (ревю)

 

Пиршество за почитателите на английското кино.

"Пътуване до Хавай" на Хесус дел Серо (ревю)

От същата "серия" е и "Пътуване с татко" (2016) на Анка Мируна Лазареску - отново за бягството отвъд Желязната завеса и за трагичните последици от връщането пак зад нея.

„Петият вагон“ - равносметка или ново начало

 

През 2022 г. писателят Христо Карастоянов е прегледал, обработил и допълнил своите текстове, конструирайки пъзел, които наистина могат да се разглеждат и като мини романи

Страстната адвокатска защита на един философ

 

Есетата на Октавиан Палер те карат да ги препрочиташ и отново да вникваш и разсъждаваш върху големи теми и образи на световната литература

Фрагменти около една книга на Марин Георгиев

"Марин е от редките участници в софри и говорилни, който усети как изтича времето в бездействие, ако не предприемеш нещо да задържиш хода му" - Георги Мишев за книгата на "Камъчето под езика"